Zeszyt Naukowy Numer 53
NUMER BIEŻĄCY / CURRENT ISSUE
Zeszyt Naukowy Numer 53 / VOLUME 53
.
Helena Dudycz, Maciej Pas
PROBLEMY I KORZYŚCI ZWIĄZANE Z WDROŻENIEM MICROSOFT 365 W FIRMIE
Streszczenie: Pandemia COVID-19 uwypukliła w niektórych firmach problemy związane z komunikacją między pracownikami (istotny aspekt zwłaszcza dla uczestniczących w realizacji projektu) oraz ze zorganizowaniem pracy zdalnej (bez zmniejszenia efektywności pracy). Celem artykułu jest przedstawienie zarówno zidentyfikowanych problemów, jak i uzyskanych korzyści w wyniku migracji z systemu Microsoft Office 2013 do Microsoft 365 (poziom 2301) w firmie wielooddziałowej, która jest zlokalizowana w dwóch krajach. W badaniu zastosowano następujące metody: analizę istniejącej infrastruktury w firmie XYZ, niesformalizowane wywiady z pracownikami firmy XYZ, obserwację uczestniczącą w realizacji wdrożenia systemu Microsoft 365 w tej firmie oraz studium przypadku. Pozwoliło to na zidentyfikowanie problemów związanych z istniejącym systemem Microsoft Office 2013 w firmie XYZ, analizę procesu wdrożenia systemu Microsoft 365, aby na tej podstawie wskazać problemy i trudności, jakie wystąpiły w trakcie implementacji nowego rozwiązania informatycznego, oraz wskazać korzyści płynące z zakończonego sukcesem projektu informatycznego dla firmy XYZ oraz jej pracowników.
Słowa kluczowe: chmura obliczeniowa, Microsoft 365, praca zdalna, wdrożenie systemu informatycznego
DOI: 0.17512/znpcz.2024.1.01
.
Kamran Jannatli
Abstract: This article aims to contribute to the literature on effectuation theory, particularly from the perspective of the internationalization process of a family-based start-up. Qualitative in nature, the study involved the use of a single case study, based on an interview with a co-founder. An explorative case study was prepared to demonstrate the use of effectuation logic in the internationalization route of family entrepreneurship. The study shows the decision-making of a family-based start-up on entering foreign markets, while the effect of being a family on internationalization was investigated. During the interview, it was revealed that the founders of the start-up in the early stages of internationalization continued making decisions based on effectual logic. However, as the firm’s experiences increased in the internationalization process, the founders adopted causal logic. There are few studies that have explored effectuation theory from the perspective of family businesses. Moreover, considering internationalization, the originality of the research contributes to the development of effectuation theory.
Keywords: decision-making, effectual logic, family business, family entrepreneurship, internationalization
DOI: 10.17512/znpcz.2024.1.02
.
Michał Kaniowski, Joanna Nowakowska-Grunt
Streszczenie: Artykuł składa się z podrozdziałów tworzących obraz funkcjonowania aglomeracji miejskich wykorzystujących zaawansowane technologie w celu podnoszenia jakości życia mieszkańców, do których należy m.in. sztuczna inteligencja wspierająca mobilność środków transportu. Koncepcja inteligentnego miasta jest związana z działaniami w celu zapewnienia mieszkańcom odpowiednich warunków do życia. Wśród nich wymienić można takie elementy, jak efektywny transport, dążenie do wysokiego poziomu bezpieczeństwa oraz sprawność organów i niezbędnych służb. To także aktywność mieszkańców, którzy pragną przyczyniać się do rozwoju obszaru miejskiego, oraz inwestować w dostęp do informacji, jak i również wspierać stan środowiska. Działania jednostek zarządczych mogą skutkować uporządkowaniem odpowiednich zasobów w celu stworzenia inteligentnego miasta, które poprzez zintegrowane zarządzanie łączy elementy systemów teleinformatycznych z prognozami i wiedzą. Stworzenie bazy do rozwoju obszarów zurbanizowanych jest materią, której wypadkową jest polepszenie jakości życia mieszkańców. Poprzez inteligentną mobilność, która wpisuje się w obszar Smart City, możliwe jest niwelowanie wykluczenia komunikacyjnego oraz wykorzystanie istniejącej infrastruktury w sposób optymalny. Smart City jest ideą, która łączy wiele dziedzin i aspektów życia. Na rozwój miast ma wpływ nie tylko sztuczna inteligencja, ale również świadomość ludzi i lokalne inwestycje w przyszłościowe rozwiązania logistyki miejskiej. Celem artykułu jest dokonanie przeglądu literaturowego oraz uporządkowanie najważniejszych elementów, wchodzących w skład inteligentnego miasta, a także zbadanie ich podłoża za pomocą przedstawienia kierunków rozwoju występujących w składnikach zintegrowanej strategii zarządzania miastem w obszarze transportu. Wykorzystując studium literatury, przedstawiono pozytywne skutki wprowadzania modernizacji i rozwiązań, które zostały opisane w ramach funkcjonowania Smart City.
Słowa kluczowe: obszar zurbanizowany, Smart City, systemy informatyczne, zintegrowane zarządzanie
DOI: 10.17512/znpcz.2024.1.03
.
Zdzisław Tadeusz Ludziejewski
Streszczenie: Dynamicznie kształtujący się postęp cywilizacyjny zapoczątkowała rewolu-cja przemysłowa XVIII wieku powstaniem m.in. maszyny parowej. Dalszy etap rozwoju myśli technicznej był związany z nastaniem elektryczności. Z kolei budowa komputerów i pojawienie się sieci internetowej to okres, kiedy komunikowanie się i przekaz informacji osiągnął nieograniczone globalne możliwości. Kolejnym zjawiskiem, które odciska swoje piętno we wszechobecnej rzeczywistości, jest szeroko pojęta inteligentna automatyzacja (robotyzacja) pracy ludzkiej i jej wpływ na rynek pracy, jakże ważny ze społecznego punktu widzenia. W artykule odwołano się do przedstawionych w literaturze przedmiotu wyników z wybranych raportów badań i wniosków oraz prognoz, opisujących obecny i prawdopodo-bny wpływ w perspektywie najbliższych 100 lat, zaawansowanych technologii (robotyza-cja, automatyzacja oraz sztuczna inteligencja (AI)) na zastępowanie pracy ludzkiej przez maszyny oraz wpływ tych zmian na rynek pracy. Relacje człowiek–pracownik i maszyna–pracownik to obecnie przedmiot wielu rozważań i badań naukowych o obecnym i przyszłym miejscu człowieka na rynku pracy w zglobalizowanym świecie. To również nawiązanie do wpływu nowoczesnych technologii na funkcje pracy w ujęciu społecznym i ekonomicznym, warunkującym byt człowieka.
Słowa kluczowe: bezpieczeństwo socjalne, nowe miejsca pracy, rewolucje przemysłowe, rewolucja informatyczna, rewolucja technologiczna (automatyzacja, robotyzacja i sztuczna inteligencja), rynek pracy, wykluczenie społeczne
DOI: 10.17512/znpcz.2024.1.04
.
Veronika Mozolová, Dana Jašková, Monika Gullerová
ANALYSIS OF NURSES' JOB SATISFACTION IN RELATION TO HOSPITAL OWNERSHIP STATUS
Abstract: Meeting the increasing demand for quality health care places pressure on health care facilities to have an adequate number of health care staff. The study is centred on nurse staffing as a key element in delivering high-quality care. Attention was paid to the ownership status of hospitals as it impacts the working conditions of nurses. An adequate number of nurses is vital to provide quality health care, but the growing demands in the industry have resulted in a shortage of nurses. The purpose of the study was to identify the level of satisfaction of nurses employed in hospitals in Slovakia based on their ownership status. The Methods section of the study emphasizes the importance of assessing satisfaction with nurse staffing as a crucial indicator of healthcare quality. The methodology aims to gather quantitative data from hospitals in Slovakia to assess the level of satisfaction with nurse staffing in various types of hospitals. The study was conducted in hospitals in Slovakia using the chi-square test on data obtained from a survey questionnaire among nurses. The questionnaire survey was conducted under the APVV and VEGA project. The research findings indicate that hospital ownership status and nurse shortages in hospitals are significantly correlated. Several job factors were compared to reveal that nurses were the least satisfied with the staffing in public hospitals.
Keywords: nurses, private hospital, public hospital, staffing, workload
DOI: 10.17512/znpcz.2024.1.05
.
Streszczenie: Obserwowana od kilku dekad turbulentność otoczenia przedsiębiorstw uległa w ostatnich latach znacznej intensyfikacji. Obok zjawisk o charakterze względnie długofalowym, jak rozwój technologii czy przemiany społeczne, nastąpiły wydarzenia w istotny sposób zmieniające parametry rynkowe. Do zdarzeń tych zaliczyć można pandemię COVID‑19 oraz wybuch konfliktu na Ukrainie. Ich skutkiem były m.in. kryzys energetyczny, zakłócenia w łańcuchach dostaw czy zjawiska inflacyjne, a także wymuszone nimi działania państw w sferze regulacyjnej. Zjawiska te wymagają podejmowania przez przedsiębiorstwa działań adaptacyjnych, w tym w zakresie przeformułowywania dotychczasowych strategii i rekompozycji instrumentów marketingowych. Celem artykułu jest próba zidentyfikowania zmian determinant otoczenia warunkujących funkcjonowanie przedsiębiorstwa na rynku, a także jego zachowań adaptacyjnych w obszarze działalności marketingowej. Badanie zostało przeprowadzone metodą studium przypadku z wykorzystaniem indywidualnego wywiadu pogłębionego. Dokonana analiza pozwoliła na ocenę wpływu obserwowanych zmian uwarunkowań otoczenia na działalność przedsiębiorstwa, a także identyfikację podejmowanych przezeń działań adaptacyjnych do zmieniających się warunków rynkowych.
Słowa kluczowe: marketing, otoczenie rynkowe, rynek produktów spożywczych, zarządzanie przedsiębiorstwem
DOI: 10.17512/znpcz.2024.1.06
.
Kornelia Polek-Duraj
PSYCHOSOCIAL WORKING CONDITIONS OF TEACHERS IN PRIMARY SCHOOLS (CASE STUDY)
Abstract: The material environment is an integral part of the working conditions and plays an important role in the life of each employee since it affects their life and professional activity. This is due to the close relationship between the level and quality of work, which is one of the fundamental elements that generate the overall quality of life. The work environment is stimulating because it directs and organizes human activity. It has a relative meaning because it refers to a specific entity. In any working environment, there are a variety of psychosocial factors that determine its level and are constantly changing under the influence of new technologies and changing economic, social, and demographic conditions. The article presents psychosocial working conditions and their influence on its functioning on the basis of a selected occupational group.
Keywords: material environment, psychosocial factors, the phenomenon of mobbing, working conditions, teachers
DOI: 10.17512/znpcz.2024.1.07
.
Sławomir Rogowski
POJĘCIE SPOŁECZEŃSTWA KONTENTOWEGO A PROBLEMATYKA KULTURY NADMIARU
Streszczenie: Autor zajmuje się badaniem determinantów jakości w ramach treści medialnych, szukając zależności i tworząc modele badawcze. Proponowana kategoria zakłada, że społeczeństwo podlega stałej transformacji w kontakcie z mediami i może być nazywane „społeczeństwem kontentowym” – zatem takim, które chętnie i inercyjnie przyswaja różne treści medialne poprzez nawyki, częściowo podświadomie nabywa kompetencje medialne. Porównywaną kategorią jest kultura nadmiaru, która obejmuje niekontrolowany przyrost treści medialnych czy kulturowych produkowanych głównie cyfrowo, rozpowszechnianych przeważnie przez Internet. Podaż treści medialnych wielokrotnie przerasta potrzeby i wymyka się racjonalnym kryteriom, wspierana marketingowo przez różne algorytmy i AI.
Słowa kluczowe: jakość treści, kultura nadmiaru, nawyki medialne, społeczeństwo kontentowe
DOI: 10.17512/znpcz.2024.1.08
.
Anna Rychły-Lipińska, Wiesław Kamiński
Bezpieczeństwo informacji w erze pracy zdalnej a rola modelu ISO 27001:2017
Streszczenie: Bezpieczeństwo informacji w pracy zdalnej to kluczowy obszar wymagający uwagi i działań pracodawców. W artykule dokonano analizy elementów tego zagadnienia, koncentrując się na wyzwaniach związanych z pracą zdalną i roli normy ISO 27001:2017 w zarządzaniu bezpieczeństwem informacyjnym. W publikacji zwrócono uwagę na wzrost znaczenia pracy zdalnej, co skłania do refleksji nad bezpieczeństwem danych. Jako wsparcie w zarządzaniu bezpieczeństwem informacji w organizacji wskazano normę ISO 27001:2017. Metody badawcze wykorzystane w artykule to przegląd literatury i metoda delficka. Przegląd literatury obejmował analizę bezpieczeństwa informacji w pracy zdalnej, atrybutów bezpieczeństwa, normy ISO 27001:2017 oraz zarządzania bezpieczeństwem informacji. Dzięki zastosowaniu metody delfickiej wykorzystano opinie ekspertów, w tym audytorów ISO 27001:2017 i inspektorów bezpieczeństwa informacji z MŚP. Artykuł rozpoczęto omówieniem istoty bezpieczeństwa informacji, podkreślając jego znaczenie dla ochrony danych. Następnie dokonano analizy atrybutów bezpieczeństwa informacji, takich jak poufność, integralność i dostępność danych, w kontekście pracy zdalnej. W artykule przedstawione zostały również wyzwania, przed jakimi stoją pracodawcy, dotyczące bezpieczeństwa informacji przy pracy zdalnej. W dalszej części artykułu omówiono model systemowego zarządzania bezpieczeństwem informacyjnym – ISO 27001:2017, prezentując autorską check listę wspierającą ocenę efektywności systemów zarządzania bezpieczeństwem informacji.
Słowa kluczowe: atrybuty bezpieczeństwa informacji, bezpieczeństwo informacji, ISO 27001:2017, praca zdalna, systemowe zarządzanie bezpieczeństwem informacyjnym
DOI: 10.17512/znpcz.2024.1.09
.
Jan Sikora, Agnieszka Wartecka-Ważyńska
ZNACZENIE INSTYTUCJI W DZIAŁALNOŚCI AGROTURYSTYCZNEJ W ŚWIETLE PAMIĘTNIKÓW AGROTURYSTYKI
Streszczenie: Rozwój działalności agroturystycznej determinują czynniki wewnętrzne i zewnętrzne. Pierwsze odnoszą się do motywacji i cech osobowości właścicieli gospodarstw agroturystycznych. Drugie dotyczą instytucji bliskich agroturystyce. Celem artykułu jest przedstawienie roli wybranych instytucji w działalności agroturystycznej wskazanych w pamiętnikach agroturystyki. W analizie problemu badawczego posłużono się pamiętnikami autorów właścicieli gospodarstw agroturystycznych. Wykorzystano materiał zebrany metodą biograficzną. W artykule przedstawiono istotę tej metody, jej zalety i wady. Podkreślono, że autorzy pamiętników, poza samomotywacją do agro-turystyki, wskazywali na pomocną rolę różnych instytucji, szczególnie lokalnych, w podejmowaniu i prowadzeniu tej działalności. Zawarte w artykule fragmenty pamiętników mają walory poznawcze i praktyczne, które przedstawiono w podsumowaniu opracowania.
Słowa kluczowe: agroturystyka, instytucje, metoda biograficzna, trudności, wsparcie
DOI: 10.17512/znpcz.2024.1.10
.
Paweł Szewczyk
Streszczenie: W związku z zachodzącymi zmianami w otoczeniu, zwłaszcza w sferzeekonomicznej, technologicznej, społecznej czy kulturowej, obserwuje się zjawisko odejścia od klasycznych rozwiązań organizacyjnych ku rozwiązaniom bardziej dynamicznym. Współczesne organizacje, by być ciągle konkurencyjne, muszą dążyć do jak najlepszego przystosowania do zmieniających się warunków wewnętrznych i zewnętrznych poprzez elastyczność i skuteczność działań oraz procesów. Właściwe zdefiniowanie procesów, ich wdrażanie, a następnie doskonalenie mają ogromny wpływ na rentowność, poziom zadowolenia klientów, a przede wszystkim pozycję na konkurencyjnym rynku. Podejście procesowe jest obecnie uważane za jedną z ważniejszych orientacji w zakresie organizacji i zarządzania, stąd też przeprowadzono badania ankietowe wśród pracowników sektora elektroenergetyki i ciepłownictwa, by ocenić ich nastawienie i przygotowanie do wdrażania zarządzania procesowego, co stanowiło główny cel publikacji. Autorski kwestionariusz został udostępniony respondentom za pośrednictwem techniki CAWI w pierwszym kwartale 2020 roku. Do realizacji badań wykorzystano model ADKAR.
Słowa kluczowe: polski sektor elektroenergetyki i ciepłownictwa, struktury funkcjonalna i procesowa, zarządzanie procesami
DOI: 10.17512/znpcz.2024.1.11
.
Janusz Wielki, Magdalena Jurczyk-Bunkowska, Dariusz Madera
ASPEKTY ZARZĄDCZE INFORMATYZACJI W PODMIOTACH LECZNICZYCH
Streszczenie: Artykuł dotyczy aspektów zarządczych związanych z informatyzacją w podmiotach leczniczych. Został opracowany na podstawie przeglądu literatury głównie z ośmiu ostatnich lat. Celem opracowania jest szczegółowa analiza aspektów, na które mają wpływ zarządzający podmiotami leczniczymi, dająca wskazówki dla zwiększenia ich świadomości co do całego spektrum okoliczności związanych z informatyzacją podległych im jednostek. W artykule wskazano na korzyści, jakie powinny zostać uzyskane w wyniku prawidłowo przeprowadzonej informatyzacji. Odniesiono się do barier, które będą musiały zostać przełamane, oraz zidentyfikowano czynniki sukcesu, które stanowią wyzwanie dla zarządzających. We wnioskach wskazano potrzebę dalszych badań w zakresie opracowania modeli wspierających informatyzację w podmiotach leczniczych.
Słowa kluczowe: bariery, informatyzacja, korzyści, ochrona zdrowia, zarządzanie
DOI: 10.17512/znpcz.2024.1.12
.
Janusz Wielki, Magdalena Jurczyk-Bunkowska, Dariusz Madera
PRZEGLĄD MODELI DOJRZAŁOŚCI W OBSZARZE ZARZĄDZANIA PROCESEM INFORMATYZACJI W PODMIOTACH LECZNICZYCH
Streszczenie: Artykuł dotyczy modeli dojrzałości w podmiotach leczniczych. Bazuje na przeglądzie polsko- i angielskojęzycznej literatury, który przeprowadzono pod kątem znaczenia i specyfiki modeli dojrzałości w sektorze ochrony zdrowia oraz stosowanych w nich ram oceny. Wskazano na istotę stosowania modeli dojrzałości w podmiotach ochrony zdrowia oraz odniesiono się do badań w tym zakresie przeprowadzonych w polskich podmiotach leczniczych. Dalsza część artykułu prowadzi do odpowiedzi na pytanie o perspektywy i kryteria oceny oraz charakterystykę poziomów dojrzałości stosowaną w modelach dotyczących zarządzania procesami informatyzacji. Omówiono najczęściej wykorzystywany model EMRAM, odnosząc się do zdefiniowanych w nim etapów dojrzałości oraz jego ograniczeń wynikających z nadmiernej koncentracji na aspektach technologicznych. Wskazano też zupełnie inne podejście, uwzględniające obok technicznych także aspekty społeczne i zarządcze na przykładzie modelu HISMM. Zaprezentowano zebrane z różnych publikacji perspektywy i kryteria oceny stosowane w modelach cyfrowej dojrzałości szpitali.
Słowa kluczowe: informatyzacja, model dojrzałości, podmioty lecznicze, ramy oceny
DOI: 10.17512/znpcz.2024.1.13
.
Oleksii Zrobok, Oleg Kinchiev
Abstract: The premise for undertaking the research is the need for an intergroup consensus of assessments by teams of international experts when choosing international investment projects in the field of solar energy for their adequacy and validity. The aim of this article is to provide theoretical and methodological justification for ensuring intergroup consensus among teams of international experts in selecting projects that are aimed to enhance the international competitiveness of the solar energy industry. Research results: The study decomposed the concept of 'intergroup consensus among teams of international experts' and verified its presence through one-factor regression analysis. Additionally, the study conducted a rating assessment of the efficiency of project implementation to enhance the international competitiveness of Ukraine's solar energy industry under conditions of uncertainty using the taxonomy method. Conclusions: The collaboration of international experts in teams has ensured comparability and adequacy of evaluations, leading to the possibility of selecting an effective project for enhancing the international competitiveness of Ukraine's solar energy industry under conditions of uncertainty.
Keywords: intergroup consensus of opinions, intergroup concordance, international competitiveness, risks in conditions of uncertainty, solar energy projects
DOI: 10.17512/znpcz.2024.1.14
.