NUMER BIEŻĄCY / CURRENT ISSUE

Zeszyt Naukowy Numer 57 / VOLUME 57

OD REDAKCJI/FROM EDITORS

.

Wiktoria Bałecka

TRANSFORMACJA CYFROWA W SEKTORZE MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW W UNII EUROPEJSKIEJ

Streszczenie: W artykule przedstawiono proces transformacji cyfrowej w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw w UE w kontekście realizacji programu „Droga ku cyfrowej dekadzie”. Celem badania była ocena transformacji cyfrowej w MŚP w UE. Hipoteza badawcza zakładała, że występuje zróżnicowany poziom możliwości adaptacji technologii cyfrowych pomiędzy państwami UE na poziomie sektora MŚP. Analiza opiera się na danych wtórnych pochodzących z Eurostatu z lat 2022 i 2023. Podczas analizy wykorzystano wskaźnik intensywności cyfrowej (Digital Intensity Index – DII), wskaźnik przedsiębiorstw zapewniających szkolenia rozwijające kompetencje z zakresu ICT pracowników oraz wskaźnik przedsiębiorstw korzystających z usług przetwarzania w chmurze. Wyniki wskazują na znaczące zróżnicowanie w adaptacji technologii cyfrowych pomiędzy państwami UE, z wyraźnym podziałem na liderów cyfryzacji, takich jak Finlandia i Szwecja, oraz państwa z niższymi wskaźnikami, jak Rumunia, co pozwoliło potwierdzić założenia hipotezy. W wielu krajach cele programu „Droga ku cyfrowej dekadzie” mogą nie zostać osiągnięte do 2030 roku, co podkreśla potrzebę intensyfikacji działań wspierających cyfryzację w MŚP.
Słowa kluczowe: chmura obliczeniowa, MŚP, technologie cyfrowe, transformacja cyfrowa

DOI: 10.17512/znpcz.2025.1.01

.

Anaika Ivania Colón

RELEVANCE OF THE IMPLEMENTATION OF NOM-035-STPS-2018 IN A SMALL COMPANY IN THE CONSTRUCTION SECTOR

Abstract: Construction workers belong to an industry that is one of the main engines of the economies of the countries (INEGI, 2020); these workers are exposed to psychosocial risk factors (PSRFs), due to the high danger of their activities, faced by the World Health
Organization (WHO) and the International Labor Organization (ILO/WHO, 1984). Therefore, the objective of this paper is to evaluate the relevance of the implementation of NOM035-STPS-2018 in reducing PSRFs and improving the well-being of small business workers in the construction sector in Mexico. The methodology used to determine the research objective was conducted through a non-experimental cross-sectional descriptive study, with a sample of 47 workers, located in Mexico City, through Reference Guide II; in addition to Reference Guide V, "Worker Data" which compiles the sociodemographic data of workers, through descriptive and inferential analyses, through the Likert scale. Non-probabilistic, intentional or judgment sampling was used for sample selection. The main results derived from the responses to the reference guides suggested by NOM-035 were located at the global level of exposure to average risk, with 58.77%. The NOM-035 instrument allows the identification of aspects that invite the design of preventive and corrective measures to optimize the psycho-emotional well-being of workers.

Keywords: psychosocial risk factors, small business, Mexican construction industry, psycho-emotional well-being

DOI: 10.17512/znpcz.2025.1.02

.

María Elena Fabián Hernández, Gisela Yamín Gómez Mohedano

ADOPTION OF TECHNOLOGICAL TOOLS IN THE RESTAURANT SECTOR IN CUSTOMER SERVICE IN THE CITIES OF MINERAL DE LA REFORMA AND TULANCINGO, HIDALGO, MEXICO

Abstract: Technology has allowed the creation of networks and business opportunities through various digital tools, promoting social and cultural development. The objective ofthis study is to assess the level of technological adoption in customer service by restaurants in Mineral de la Reforma and Tulancingo, Hidalgo, focusing on the types of technologies used, their extent of implementation, and the factors influencing their adoption. The research focused on a quantitative, descriptive, non-experimental, transactional approach. A survey of 71 Likert-type items was applied to 147 restaurant managers with between six and ten employees. The use of technology was analyzed in three dimensions: technological tools, human resources and physical resources. The data were integrated for analysis and statistical processing. The results obtained show that 97% of restaurants have the Internet, they do not exploit all the advantages that the network offers, they focus on the Facebook tool (81%) without taking into account their customer's profile, and they do not use digital platforms for their promotion. Training staff in technology contributes to gastronomic tourism in Mineral de la Reforma and Tulancingo Hidalgo, known as towns with flavor, favoring restaurants. This sector is one of the most attractive for tourists due to its traditional food, which generates income, jobs and improves the quality of life of the inhabitants

Keywords: IT Management, Information Systems, Information and Communication Technologies

DOI: 0.17512/znpcz.2025.1.03

.

Cecilia García Muñoz Aparicio, María del Carmen Navarrete Torres

NATURA, A LEADER IN SOCIAL RESPONSIBILITY?

Abstract: B companies are promoters of change and align with sustainable development
objectives, meeting high performance standards that affect the environment and social wellbeing, and are recognized as companies most committed to social responsibility. This work focuses on the company Natura, which is internationally recognized for its dedication to the
creation of beauty and personal care items. The objective of the article was to analyse the Natura company in relation to social responsibility and the Sustainable Development Goals (SDGs) as a type B company and to verify if it has been really an agent of change. A qualitative methodology was used through the case analysis method, collecting data and evidence through documentary sources such as books, magazines, programs, news and its website. As a result, the company was found to be an agent of change with global leadership in
society due to its initiatives as a business model with a triple impact: economic, environmental and social. In addition, it contributes to inclusion, cultural diversity and gender equality, ensuring that there is no discrimination of any kind.

Keywords: global, organization, social responsibility

DOI: 10.17512/znpcz.2025.1.04

.

Dominika Jagoda-Sobalak, Marta Kaliciak-Gebauer

ROZWÓJ KOMPETENCJI LIDERA W ERZE CYFROWEJ NA PODSTAWIE BADAŃ I DOŚWIADCZEŃ MENEDŻERÓW

Streszczenie: Celem niniejszego artykułu jest stworzenie katalogu wymaganych kompetencji lidera w rzeczywistości cyfrowej. W artykule dokonano analizy literatury, wyłaniając kluczowe kompetencje lidera. Następnie teorie skonfrontowano z praktyką. Przeprowadzono badania jakościowe – wywiady ustrukturyzowane z liderami projektów odnoszącymi sukcesy rynkowe. Przeprowadzone badania potwierdziły złożoność wymagań stawianych liderom przyszłości. Zidentyfikowano kluczowe kompetencje niezbędne do zarządzania zespołem w dzisiejszym środowisku biznesowym. Ankietowani liderzy wskazali znaczenie każdej z kompetencji (w skali) oraz potrzebę jej ciągłego rozwoju. Kolejno dobrano cechy charakterystyczne oraz wskaźniki określające dane kompetencje. Artykuł może wspierać
proces decyzyjny wyboru i/lub oceny liderów.

Słowa kluczowe: lider, kompetencje, model kompetencji, przywództwo

DOI: 10.17512/znpcz.2025.1.05

.

Magdalena Jurczyk-Bunkowska

PRZEGLĄD WYKORZYSTANIA DYSKRETNEGO MODELOWANIA KOMPUTEROWEGO W ZARZĄDZANIU PODMIOTAMI OPIEKI ZDROWOTNEJ

Streszczenie: Systemy opieki zdrowotnej charakteryzują się dużą złożonością, wysoką zmiennością i koniecznością elastyczności. Rosnące wyzwania zdrowotne i ekonomiczne oraz nowe technologie stanowią presję wobec zarządzających do wprowadzania zmian. DES (ang. Discrete Event Simulation – symulacja zdarzeń dyskretnych) pozwala na szczegółowe modelowanie każdego elementu systemu, uwzględniając zmienności charakterystyczne dla opieki zdrowotnej. Daje to możliwość lepszego zrozumienia systemu i testowania różnych scenariuszy zmian w środowisku wirtualnym, co pomaga w podejmowaniu decyzji zarządczych opartych na danych. W artykule przedstawiono zastosowanie symulacji zdarzeń dyskretnych (DES) w zarządzaniu podmiotami opieki zdrowotnej. Omówiono ograniczenia zastosowania tej metodyki, wskazano rodzaj problemów, jakie są przy jej wykorzystaniu rozwiązywane, zidentyfikowano najchętniej używane oprogramowanie oraz pokazano przykłady wdrożenia DES w praktyce. Artykuł opracowano na podstawie czterech systematycznych przeglądów literatury obejmujących publikacje do 2021 roku uzupełnionych o własną analizę artykułów opublikowanych do czerwca 2024 roku.

Słowa kluczowe: przegląd literatury, symulacja zdarzeń dyskretnych (DES), systemy opieki zdrowotnej, zarządzanie opieką zdrowotną, zarządzanie zasobami

DOI: 10.17512/znpcz.2025.1.06

.

Michał Kaniowski

NOWE PERSPEKTYWY ZIELONEJ LOGISTYKI: PRZEGLĄD LITERATURY. OCENA WDROŻEŃ EKOLOGICZNYCH I WSPÓŁCZESNE WYZWANIA 

Streszczenie: Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na współczesne trendy w zielonej logistyce, podkreślenie jej kluczowej roli oraz korzyści płynących z jej wdrożenia. Przedstawiono wpływ ekologistyki na funkcjonowanie przedsiębiorstw, instytucji i miast oraz przykłady innowacji zwiększających możliwości produkcyjne. Zielona logistyka opiera się na filarach zrównoważonego rozwoju, obejmując nie tylko regulacje, ale także reorganizację produkcji w celu maksymalizacji zysków. Na podstawie przeglądu literatury oraz przykładu miasta Buenos Aires omówiono kluczowe pojęcia i obszary zastosowania ekologistyki. W artykule ukazano rozwój tej koncepcji na przestrzeni lat, przedstawiono przykłady wdrożeń na świecie oraz oceniono ich efektywność. Przedstawiono również perspektywy
rozwoju i kierunki dalszych badań w zakresie zielonej logistyki.

Słowa kluczowe: logistyka miejska, strategie ekologiczne, zielona logistyka, zrównoważony rozwój

DOI: 10.17512/znpcz.2025.1.07

.

Julianna Koczy, Patryk Kiełbasa

EMPLOYER BRANDING A POKOLENIE Z – JAK PRZYCIĄGAĆ MŁODYCH PRACOWNIKÓW?

Streszczenie: W obecnej erze cyfryzacji pracownicy mają bardzo łatwy dostęp do informacji na temat pracodawcy. Z tego powodu pracodawcy powinni kreować swoją markę w taki sposób, aby byli postrzegani jako „pracodawcy z wyboru”. Działania związane z kreowaniem marki w oczach pracowników określane są mianem Employer Branding (EB). Pokolenie Z, jako grupa wchodząca na rynek pracy z unikalnymi oczekiwaniami i wartościami, stanowi interesujący obiekt badań nad skutecznością strategii EB. Celem przeprowadzonego badania, którego wyniki przedstawione zostały w niniejszym artykule, było zidentyfikowanie wpływu działań EB na przedstawicieli pokolenia Z w kontekście wyboru przyszłego pracodawcy. By zrealizować ten cel, posłużono się metodą studiów literaturowych oraz przeprowadzono badanie ilościowe z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety elektronicznej, w której wzięło udział 220 Polaków reprezentujących pokolenie Z. Wyniki badania wskazują, że działania EB wpływają na opinie osób z pokolenia Z, a nawet potrafią ich zachęcić do podjęcia pracy w organizacji je stosującej. Pokolenie Z przekonują głównie praktyki CSR związane z rekrutacją i adaptacją, a także wspieraniem pracowników. Zaprezentowanie word of mouth w sposób ilościowy na stronie internetowej pracodawcy może sprawić, że pokolenie Z będzie oceniać go bardziej pozytywnie. Młode pokolenie zachęcają do pracodawcy również działania w social mediach.

Słowa kluczowe: CSR, Employer Branding, pokolenie Z, zarządzanie zasobami ludzkimi

DOI: 10.17512/znpcz.2025.1.08

.

Radosław Ronowicz

CONFLICT WITH AI: REVOLUTION IN BUSINESS CONFLICT MANAGEMENT

Abstract: The article focuses on the role of language models and use of artificial intelligence-based argumentation, such as ChatGPT, in managing business conflicts. The aim of the article is to demonstrate how modern AI systems, using natural language processing,
can help managers and teams diagnose, analyze and resolve conflicts within an organization. Practical applications of technology, such as automatic mediation, the generation of negotiation strategies in addition to the analysis of emotions and intentions in communication between employees, were discussed. The article also explores how AI can help reduce cognitive errors that often complicate conflicts, and how models like ChatGPT can act as virtual assistants supporting conversations between parties in real time. Particular emphasis
was placed on ethical challenges such as trust in autonomous systems, data privacy and the impact of algorithms on management decisions. In traditional ways of resolving conflicts, such as mediation or negotiation, an important role is played by humans and the ability to build relationships, trust and space to express one's own needs. Such a space promotes communication and argumentation in conflict, which may be difficult to ensure in the face of automation and digitization. The article ends with a discussion on the future of applications of such tools in business, their impact on traditional managerial roles and the potential risks associated with excessive dependence on artificial intelligence in conflict processes.

Keywords: AI, business activity, ChatGPT, conflict management, human resource management

DOI: 10.17512/znpcz.2025.1.09

.

Copyright © Politechnika Częstochowska. Wszystkie prawa zastrzeżone.

Logo Politechnika Częstochowska uczelnią dostępnąPolitechnika Częstochowska uczelnią dostępną.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Logo Fundusze EuropejskieFlaga PolskiLogo Narodowego Centrum Badań i RozwojuFlage Unii Europejskiej