NUMER BIEŻĄCY / CURRENT ISSUE

Zeszyt Naukowy Numer 54 / VOLUME 54

OD REDAKCJI/FROM EDITORS

.

Paula Bajdor, Tomasz Lis

IMPACT OF COVID-19 ON LEVEL OF STUDENTS’ MOTIVATION TO STUDY – INCREASING AND DECREASING FACTORS

Abstract: Currently, the COVID-19 pandemic is the subject of many studies, analyses, and research considerations regarding all areas or areas of life. Its impact on the education sector is extensively analyzed as its occurrence has caused a revolution in various systems and levels of education. Previous publications on the impact of the COVID-19 pandemic on the education sector most often concern issues related to the transition to online teaching or the extensive use of modern computer technologies that enable the entire teaching process. However, the impact of the pandemic on the motivation to learn, both positively and negatively, has not yet been examined. Considering the above, the article presents two groups of factors illustrating the impact of the COVID-19 pandemic on the motivation to learn. The conducted research and analyses made it possible not only to specifically identify these factors but also to identify significant differences depending on the adopted criteria. Based on the research, it can be concluded that the negative factors had a more substantial impact on the decrease in motivation than the positive factors.

Keywords: COVID-19, factors, motivation, pandemic, students

DOI: 10.17512/znpcz.2024.2.01

.

Elwira Duś-Prieto

WYKORZYSTANIE NOWOCZESNYCH TECHNOLOGII W MARKETINGU ZRÓWNOWAŻONYM – ANALIZA BIBLIOMETRYCZNA

Streszczenie: Celem niniejszego artykułu jest analiza istniejącego dorobku naukowego z obszaru wykorzystywania nowoczesnych technologii w marketingu zrównoważonym, na bazie której przedstawiono istotę, miejsce i rolę, jaką pełnią nowoczesne technologie w koncepcji marketingu zrównoważonego. Zdefiniowane zostały także kierunki przyszłych badań w tym zakresie. Zastosowane podejście analityczno-badawcze objęło analizę wybranych publikacji naukowych, zgodnie z procedurą analizy bibliometrycznej. Dodatkowo, w ramach triangulacji danych, dokonano analizy danych pochodzących z sieci WWW, z uwzględnieniem perspektywy praktyków gospodarczych. Przegląd literatury umożliwił wyłonienie dwóch podstawowych kierunków badań naukowych w tym obszarze. Dotychczasowy zakres badań opiera się głównie na analizie wykorzystywania mediów społecznościowych do kreowania postaw proekologicznych i zachowań zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju, zwiększania efektywności komunikacji marketingowej oraz wywierania wpływu na decyzje zakupowe konsumentów. Drugi podejmowany kierunek rozważań jest omawiany przez pryzmat społecznej odpowiedzialności, budowania przewagi konkurencyjnej oraz wpływu wykorzystywania nowoczesnych technologii na wizerunek przedsiębiorstwa i zwiększanie wartości marki.

Słowa kluczowe: cele zrównoważonego rozwoju, CSR, marketing technologiczny, marketing, zrównoważony, nowoczesne technologie, SDG, social media, społeczna odpowiedzialność

DOI: 10.17512/znpcz.2024.2.02

.

Roman Garbiec

UWARUNKOWANIA PROCESU PODEJMOWANIA DECYZJI EMERYTALNYCH NA PRZYKŁADZIE PRACOWNICZYCH PLANÓW KAPITAŁOWYCH W POLSCE

Streszczenie: Podejmowanie decyzji emerytalnych nierozerwalnie związane jest z regułą fakultatywności w polskim systemie ubezpieczeń społecznych. Fakultatywność w polskim systemie ubezpieczeń występuje przede wszystkim w trzecim filarze emerytalnym i tam też podejmowane są określone decyzje emerytalne, których konsekwencją jest uczestniczenie lub wystąpienie z danego programu emerytalnego. Celem niniejszego artykułu jest prezentacja jednego z fakultatywnych elementów trzeciego filaru emerytalnego w Polsce (Pracowniczych Planów Kapitałowych – PPK) w kontekście podejmowania decyzji emerytalnych. W badaniu zastosowano metodę badań ilościowych z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety. Do realizacji pełnego badania wykorzystano dwa osobne kwestionariusze ankiety w wersji elektronicznej: jeden przeznaczony dla uczestników (pracowników), drugi skierowany do kreatorów PPK (pracodawców). Jak wykazało przeprowadzone badanie, podejmowanie decyzji emerytalnych jest procesem dynamicznym, w którym istnieją możliwości zwiększenia zainteresowania tym dobrowolnym elementem polskiego systemu emerytalnego, ale bez angażowania się w ten proces pracodawców, którzy najchętniej scedowaliby tylko na swoich pracowników finansowanie tego elementu. Taka postawa pracodawców oraz niezbyt wysoka świadomość konieczności uczestniczenia w PPK wśród pracowników niestety budzą wątpliwości co do zabezpieczenia finansowego przyszłych seniorów.

Słowa kluczowe: podejmowanie decyzji emerytalnych, pracodawcy (kreatorzy PPK), pracownicy (uczestnicy PPK), Pracowniczy Plan Kapitałowy, system emerytalny

DOI: 0.17512/znpcz.2024.2.03

.

Justyna Kozłowska

WPŁYW OBSŁUGI LOGISTYCZNEJ NA ZACHOWANIE E-KLIENTÓW

Streszczenie: Branża e-commerce dynamicznie się rozwija. Zjawisko to ma odzwierciedlenie w ekspansji nowych podmiotów, a także coraz większym zainteresowaniu ze strony kupujących dokonywaniem zakupów przez Internet. Sprawia to, że e-sprzedawcy zmuszeni są do stosowania nie tylko tradycyjnych instrumentów marketingowych, takich jak cena, promocja czy asortyment produktów. Coraz większego znaczenia nabiera logistyczna obsługa e-klienta związana z realizacją dostaw. W artykule wskazano na jej ważną rolę w procesie zakupowym online. Na podstawie przeprowadzonych badań empirycznych ukazano również oczekiwania e-klientów dotyczące obsługi logistycznej w e-commerce. Celem artykułu jest dokonanie analizy wpływu obsługi logistycznej na zachowania e-klientów, która została opracowana na podstawie opinii e-klientów indywidualnych dokonujących zakupów przez Internet. Badania empiryczne dokonane w celu opracowania niniejszego artykułu oparte są na przeprowadzonych w I kwartale 2024 roku internetowych badaniach ankietowych, w których udział wzięło 314 respondentów. Dobór próby miał charakter przypadkowy, zatem badania stanowią wyłącznie ilustrację przedstawionego problemu. Część teoretyczna artykułu została opracowana na podstawie literatury przedmiotu z zakresu nauk o zarządzaniu. Wyniki przeprowadzonego badania dowodzą, iż obsługa logistyczna procesu zakupowego w handlu elektronicznym jest, obok ceny i jakości produktów, jednym z najważniejszych czynników determinujących podjęcie decyzji o zakupie u danego e-sprzedawcy.

Słowa kluczowe: e-commerce, e-klient, logistyka, zachowania nabywcze

DOI: 10.17512/znpcz.2024.2.04

.

Adam Laberschek

TWORZENIE ORAZ REALIZACJA ROZKŁADU JAZDY POCIĄGÓW INTERMODALNYCH JAKO PRZYKŁAD PODEJŚCIA PROCESOWEGO W PKP PLK SA

Streszczenie: Przewozy intermodalne koleją są jednym z najszybciej rozwijających się rodzajów przewozów kolejowych ładunków. Determinantą tego rozwoju jest bezpieczeństwo, regularność oraz terminowość dostarczenia przesyłki dla klienta. W związku z tym celem artykułu jest prezentacja skuteczności zastosowania podejścia procesowego u zarządcy infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe SA, które prowadzi do optymalizacji procesów tworzenia oraz realizacji rozkładu jazdy kolejowych przewozów intermodalnych, a także analiza tych procesów realizowanych względem ogółu przewozów kolejowych w Polsce. Zastosowano następujące metody badawcze: analizę literatury przedmiotu, wywiad prosty niestandaryzowany z pracownikami odpowiedzialnymi za omawiane procesy, analizę dokumentów, obserwację nieuczestniczącą poprzez uczestnictwo w procesach od strony przewoźnika. Ukazano szczegóły działania poszczególnych procesów. Zademonstrowano model wdrożonego podejścia procesowego. Wykazano różnice w procesie kierowania i nadzoru dla kolejowych przewozów intermodalnych w odniesieniu do innych rodzajów przewozów u zarządcy infrastruktury kolejowej. Badania wykazały, iż do obsługi pociągów intermodalnych wdrożono jeden proces główny oraz cztery procesy pomocnicze. W artykule przedstawiono, że PKP PLK SA skutecznie wykorzystuje podejście procesowe do realizacji i tworzenia rozkładu jazdy kolejowych przewozów intermodalnych. Stwierdzono także, że wprowadzono wiele usprawnień związanych z realizacją, konstrukcją oraz przesyłką nadzwyczajną. Zestawiono liczbę wdrożonych procesów dla obsługi przewoźnika intermodalnego względem innych rodzajów pociągów. W artykule zawarto postulaty dotyczące kontynuacji działań związanych z podejściem procesowym w transporcie intermodalnym dla Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym PKP PLK SA.

Słowa kluczowe: podejście procesowe, proces, przewoźnik, rodzaj pociągu, transport intermodalny

DOI: 10.17512/znpcz.2024.2.05

.

Karolina Malicka

ZARZĄDZANIE W KONTEKŚCIE WYPALENIA ZAWODOWEGO LEKARZY

Streszczenie: artykule przedstawiono wpływ odpowiednich strategii zarządzania na redukcję wypalenia zawodowego wśród lekarzy, szczególnie w kontekście pandemii COVID-19. Celem artykułu jest zidentyfikowanie skutecznych metod zarządzania, które mogą pomóc w zapobieganiu wypaleniu zawodowemu oraz poprawie ogólnego dobrostanu lekarzy. Dokonano analizy różnych modeli i teorii wypalenia zawodowego, takich jak model wielowymiarowy Christiny Maslach, model egzystencjalny Ayali M. Pines oraz poznawczy model wypalenia zawodowego Heleny Sęk, aby zrozumieć różnorodność czynników przyczyniających się do wypalenia. Zakres badawczy obejmuje analizę danych pochodzących z ankiet, wywiadów oraz obserwacji zachowań w placówkach medycznych podczas pandemii. Metodologia badawcza opiera się na podjęciu mieszanych metod badawczych, w tym ilościowych i jakościowych, co pozwala na głębsze zrozumienie zjawiska wypalenia zawodowego i jego determinant. Wyniki badań pokazują, że zarządzanie stresem, odpowiednia komunikacja w miejscu pracy, dostęp do wsparcia psychologicznego oraz jasne procedury działania są kluczowe w zapobieganiu wypaleniu zawodowemu. W artykule potwierdzono przyjętą hipotezę, że efektywne zarządzanie w placówkach medycznych, zwłaszcza podczas kryzysu zdrowotnego, może znacząco ograniczyć poziomy wypalenia zawodowego oraz że istnieją związki pomiędzy zmiennymi socjodemograficznymi a poziomem wypalenia zawodowego oraz satysfakcją z życia na przestrzeni czasu.

Słowa kluczowe: służba zdrowia, wypalenie zawodowe, zarządzanie zasobami ludzkimi

DOI: 10.17512/znpcz.2024.2.06

.

Robert Menderak, Łukasz Menderak

STEREOTYP W PRAKTYCE ZARZĄDZANIA MIĘDZYKULTUROWEGO POLSKICH PRZEDSIĘBIORSTW – WYBRANE ASPEKTY

Streszczenie: Głównym celem przeprowadzonego badania była weryfikacja, czy menedżerowie polskich przedsiębiorstw prowadzą działania zapobiegające negatywnym wpływom stereotypów na współpracę kierowanych przez nich organizacji z podmiotami z innych kultur, oraz ustalenie, jaki jest charakter ewentualnych działań. Przeprowadzone metodą jakościową badania, zrealizowane przy użyciu metody wywiadu swobodnego, potwierdziły występowanie zakorzenionych w polskim społeczeństwie stereotypów na temat przedstawicieli obcych kultur narodowych oraz ich negatywny wpływ na skuteczność procesu współdziałania. Badania wskazały również, że menedżerowie badanych przedsiębiorstw przeciwdziałają negatywnym wpływom stereotypów na współpracę poprzez właściwy dobór personelu oraz szerzenie wiedzy na temat kultury narodowej partnerów. Uwzględnienie w procesach umiędzynarodowienia potrzeby eliminacji utrwalonych w społeczeństwach stereotypów prowadzi do zauważalnych pozytywnych efektów współdziałania oraz ogranicza destrukcyjny wpływ na współpracę.

Słowa kluczowe: badania jakościowe, stereotypy kulturowe, współpraca międzynarodowa, wywiad swobodny, zarządzanie międzykulturowe

DOI: 10.17512/znpcz.2024.2.07

.

Marlena Samek-Wojtyla

ZARZĄDZANIE KADRĄ PEDAGOGICZNĄ JAKO KAPITAŁEM LUDZKIM W KONTEKŚCIE ZAŁOŻEŃ EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ

Streszczenie: Społeczeństwa XXI wieku nieustannie stoją przed wyzwaniami adaptacji i innowacji w różnych dziedzinach życia; wszystko dla jednego celu – trwałego rozwoju. Znaczenie kapitału ludzkiego jako fundamentu postępu nabiera zatem zupełnie nowego, głębszego i bardziej wyrazistego znaczenia. W kontekście edukacji włączającej, zapewniającej równy dostęp do edukacji dla wszystkich uczniów, zarządzanie kadrą pedagogiczną, będącą kapitałem ludzkim, staje się obligatoryjnym elementem. Mając to na uwadze, podjęto próbę omówienia zarządzania kadrą pedagogiczną jako kapitałem ludzkim na tle założeń edukacji włączającej. W świetle wielu wyzwań, dynamicznie zmieniającego się środowiska edukacyjnego, a przede wszystkim dobrostanu (zarówno uczniów, jak i nauczycieli) konieczne jest ciągłe doskonalenie umiejętności, współpraca z rodzicami oraz odpowiednie wsparcie ze strony organów prowadzących, co w konsekwencji determinować powinno wysoką jakość kształcenia i rozwój wszystkich uczniów. Jako główny cel niniejszego opracowania założono zaproponowanie rozwiązań w kwestii zarządzania kadrą pedagogiczną jako kapitałem ludzkim w kontekście wiodących aspektów edukacji włączającej. Cel główny był możliwy do zrealizowania dzięki przeprowadzonym i przeanalizowanym badaniom własnym wśród nauczycieli szkół masowych nt. aktualnego stanu polskiej edukacji w placówkach publicznych, do których uczęszczają uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym.

Słowa kluczowe: edukacja, edukacja włączająca, kadra pedagogiczna, kapitał ludzki, zarządzanie

DOI: 10.17512/znpcz.2024.2.08

.

Copyright © Politechnika Częstochowska. Wszystkie prawa zastrzeżone.

Logo Politechnika Częstochowska uczelnią dostępnąPolitechnika Częstochowska uczelnią dostępną.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Logo Fundusze EuropejskieFlaga PolskiLogo Narodowego Centrum Badań i RozwojuFlage Unii Europejskiej

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Więcej o plikach cookies i o ochronie Twojej prywatności przeczytasz w Informacje o cookies.

Zapisano