Zeszyt Naukowy Numer 56

22.01.2025 Zeszyty naukowe

NUMER BIEŻĄCY / CURRENT ISSUE

Zeszyt Naukowy Numer 56 / VOLUME 56

OD REDAKCJI/FROM EDITORS

.

Perla Guadalupe Alejandro-López, Marcela Rebeca Contreras Loera, Cecilia García Muñoz Aparicio

FEMALE ENTREPRENEURSHIP AND ITS PARTICIPATION IN ECONOMIC UNITS IN TABASCO

Abstract: In Mexico, it is socially accepted for women to start new businesses. However, statistics indicate that they are far from the opportunities to do so and there are not enough tools to promote and maintain female entrepreneurship. This article aims to identify the participation of entrepreneurial women in the economic units of Tabasco, in order to describe the socio-demographic and economic characteristics that contribute to the creation of tools to promote and sustain the entrepreneurial activity of women in this Mexican state. The study employs a qualitative, descriptive, and exploratory approach through the review of official secondary sources to analyze the conditions of female participation in the economic environment of the region. The main results show that women are the owners of 32.4% of the economic units established in Tabasco, with mixed participation with men (9%). Furthermore, an increase in the proportion of female-owned establishments is observed, going from 31.8% in 2009 to 32.4% in 2019, estimating an average annual growth rate of 2.3%. These findings indicate a positive trend in female participation in the business environment of Tabasco, although they also indicate the existence of a gender gap in women’s participation as owners of economic units in the state.

Keywords: document analysis, economic development, female entrepreneurship, gender gap

DOI: 10.17512/znpcz.2024.4.01

.

Mateusz Bajor

EKONOMICZNA OPŁACALNOŚĆ MONTAŻU PANELI FOTOWOLTAICZNYCH PRZEZ GOSPODARSTWA DOMOWE: ANALIZA KOSZTÓW I KORZYŚCI

Streszczenie: Polska ma najwyższe ceny hurtowe energii elektrycznej w Unii Europejskiej. Taka sytuacja, pomimo kolejnego zamrożenia cen prądu, budzi dużą niepewność odnośnie przyszłego kształtowania się cen energii dla gospodarstw domowych. Od pewnego czasu można zaobserwować dość dynamiczny wzrost jej cen. Instalacja fotowoltaiczna o dobrze dobranej mocy jest w stanie znacząco obniżyć koszty energii elektrycznej. Taka inwestycja wiąże się z dość sporym nakładem finansowym. Głównym celem niniejszego artykułu jest badanie oraz ocena korzyści, jakie niesie ze sobą decyzja o montażu paneli fotowoltaicznych przez gospodarstwa domowe. Wykorzystane metody badawcze to analiza literatury przedmiotu oraz wykorzystanie autorskich danych związanych z wielkością produkcji ener-gii ze szczególnym uwzględnieniem autokonsumpcji.

Słowa kluczowe: autokonsumpcja, ekonomia, fotowoltaika, korzyści, koszty

DOI: 10.17512/znpcz.2024.4.02

.

Wioleta Borodulin

LEADERSHIP STRATEGIES FOR MANAGING INTERNATIONAL PROJECTS

Abstract: This article aims to examine effective leadership approaches essential for suc-cessful international project management. It begins by discussing principles of successful project management, followed by an exploration of transformational and transactional lead-ership styles, which are the most relevant and frequently applied in this context. The article evaluates project management effectiveness and highlights the unique challenges of lead-ership in international projects, focusing on the management of culturally diverse teams. Lastly, it addresses international leadership challenges, including communication barriers and cultural sensitivities. This article provides insights and strategies for leaders to enhance their effectiveness in a global project landscape.

Keywords: international projects, leadership, project management

DOI: 0.17512/znpcz.2024.4.03

.

Yanira Soledad Díaz-Moreno, María Estela Torres-Jaquez, Leonardo Vázquez-Rueda

COMPETITIVENESS FACTORS OF OYSTER COOPERATIVES

Abstract: This article aims to identify and describe the performance factors present in the activities of oyster cooperatives that contribute to their competitiveness. The methodologi-cal approach of this research is quantitative; a bibliographic review of the topic was also conducted. For data collection, a Likert-type questionnaire with five response options was utilized, developed based on contributions from factors studied and defined by various ex-perts in the field of social enterprises. Six factors previously addressed by the authors were selected. The study involved 67 members from six oyster farming cooperatives. According to the results obtained from the responses, it was determined that the most rele-vant factors influencing the productivity of these social economy enterprises are: product quality, the sanitary condition of the enterprise, sociocultural training of the cooperative members, and competitors.

Keywords: cooperatives, performance factors, productivity

DOI: 10.17512/znpcz.2024.4.04

.

Michał Flieger

WSPÓŁPRACA Z ORGANIZACJAMI TAJSKIMI W KONTEKŚCIE BUDOWANIA STRUKTUR O CHARAKTERZE PROCESOWYM I ZAPEWNIENIA SPÓJNOŚCI – WYNIKI BADAŃ

Streszczenie: Treść artykułu dotyczy budowania efektywności organizacyjnej poprzez umiędzynarodowienie działalności organizacyjnej z zastosowaniem podejścia procesowego. W artykule analizie poddano trzy aspekty takiego umiędzynarodowienia: outsourcing procesów do innego kraju, exengineering oraz tworzenie struktur wirtualnych. Wszystkie powyższe praktyki osadzono w kontekście zachowania spójności prowadzonej działalności wobec specyfiki funkcjonowania współpracujących partnerów. Celem artykułu jest także przedstawienie wyników badań dotyczących gotowości, uwarunkowań oraz barier zastosowania procesowych form współpracy z organizacjami z obszaru Tajlandii. Badania prowadzono w ramach stażu naukowego w postaci wywiadów bezpośrednich na podstawie kwestionariuszy strukturyzowanych. Wyniki pokazują jednoznacznie duży potencjał prowadzenia takiej współpracy. Wskazują także potencjalne zagrożenia.

Słowa kluczowe: efektywność organizacji, koncepcja spójności, organizacja z Tajlandii, podejście procesowe, współpraca międzynarodowa

DOI: 10.17512/znpcz.2024.4.05

.

Carlos Mario Flores Lázaro, Armando Mayo Castro, Ana Bertha Vidal Fócil

SOCIAL NETWORKS AS COMPETITIVE STRATEGIES FOR SMEs IN THE CHONTALPA ZONE OF THE STATE OF TABASCO, MEXICO 

Abstract: The use of Information and Communication Technologies (ICTs) has become essential for both individuals and companies because of the numerous benefits they provide. Companies in all sectors have incorporated ICTs into their strategies to improve their competitiveness and expand their presence in new markets, mainly using social networks and websites, which facilitate effective interaction with customers. This study focused on small and medium-sized enterprises (SMEs) in Chontalpa, Tabasco, using a mixed approach. A questionnaire was administered to managers to assess the use of social networks and websites in their companies, supplemented by checklists to analyse content management. The results showed that Facebook and Twitter were the social networks most used by these companies.

Keywords: competitive strategies, small and medium-sized companies, social network

DOI: 10.17512/znpcz.2024.4.06

.

Laura Leticia Gaona Tamez, Gabriel Aguilera Mancilla, Alicia Arizbeth Gonzalez Gonzalez

GENERATIONAL CHANGE AND ITS EFFECT ON THE ORGANIZATIONAL CLIMATE OF A GROUP OF FAMILY BUSINESSES IN THE CENTRAL REGION OF COAHUILA, MEXICO

Abstract: The succession process in family businesses is one of the most difficult tests faced by this type of organization, so it must be carried out while the founder is still active, since a change of command can affect the organizational climate and consequently the continuity of the family business. The objective of this research is to examine if generational change negatively impacted the organizational climate in a group of family businesses in the central region of Coahuila, Mexico considering the following factors: motivation, communication, leadership, and innovation and change. A quantitative, non-experimental cross-sectional research was carried out, in which an instrument was used with 73 items applied to all employees belonging to the group of companies under study that recently had a succession process. The result generated is that there was no negative impact on the organizational climate in the variables of motivation, communication, and leadership, while in the variable of innovation and change, the result was not negative by a very small margin. Based on the results obtained, it can be said that there was no negative impact on the organizational climate due to the succession process.

Keywords: climate organizational, family business, succession

DOI: 10.17512/znpcz.2024.4.07

.

Violetta Grabińska

NEURODIVERSITY MANAGEMENT AS AN ELEMENT OF ESG – CASE STUDY ANALYSIS

Abstract: The main aim of this paper is to juxtapose two management perspectives that have become increasingly popular since the beginning of the 20th century: ESG and neurodiversity management. The practice of the environmental, social and governance (ESG) principle was formally proposed in 2004, fitting perfectly the call for sustainable development of the global economy and society. The notion of neurodiversity as the diversity of human brains and minds was created in 1998, obviously having a much longer history as the concept had been defined in other ways previously. Currently, in the light of shrinking human resources in the labor market, there seems to be greater willingness in organizations to employ neurodiverse people, although such organizations are still scarce. Polish companies had the opportunity to demonstrate their knowledge of ESG by voluntarily participating in a contest for the best Polish employer, announced in 2022 by one of the leading Polish newspapers. The results of the competition constitute the perfect research material for this paper since the issue of neurodiversity management appeared within one contest category, namely: For the implementation of ESG solutions, which allows the classification of neurodiversity management as an element of ESG. Case study analysis was applied as the main method to obtain the research results. Two organizations participating in the contest – EY and BNP Paribas Bank Polska – were examined more closely as cases relevant for this study.

Keywords: case study analysis, ESG, neurodiversity, neurodiversity management

DOI: 10.17512/znpcz.2024.4.08

.

Jerzy Korczak, Filip Wójcik

TESTY BŁĄDZENIA LOSOWEGO A PREDYKCJA RYNKU FOREX 

Streszczenie: Celem niniejszego artykułu jest analiza i przetestowanie predyktywności cen na rynku walutowym (Forex) w ramach wybranych przykładów, poprzez badanie i weryfika-cję błądzenia losowego. W badaniu przeanalizowano hipotezę rynku efektywnego (EMH – ang. Efficient Market Hypothesis) i teorię błądzenia losowego, wskazując na wyzwania związane z prognozowaniem cen walut. Hipotezę zerową zweryfikowano przy wykorzy-staniu kilku metod, m.in. testu ilorazu wariancji MacKinlaya, rozszerzonego testu Dickeya–Fullera (ADF – ang. Agumented Dickey–Fuller) z jednoczesnym testem KPSS (Kwiatkow-ski, Phillips, Schmidt, Shin). Badanie objęło testy błądzenia losowego na przykładzie pary walutowej EUR/USD przy różnych agregacjach czasowych notowań. Wyniki eksperymen-talne są niejednoznaczne, ukazując różnice w zależności od agregacji danych oraz zastoso-wanych metod. Odrzucenie hipotezy błądzenia losowego w przypadku wysokiej częstotli-wości danych sugeruje możliwość przewidywania cen, podczas gdy dane o niższej częstotliwości nie wykazują takich właściwości. W artykule podkreślono znaczenie wery-fikacji hipotezy błądzenia losowego przed zastosowaniem modeli predykcyjnych na rynku Forex, zwracając uwagę na różnice wynikające z różnych metod analitycznych i agregacji.

Słowa kluczowe: analiza szeregów finansowych, metody weryfikacji hipotez, metodyka budowy modeli predykcyjnych, notowania na rynku Forex, teoria błądzenia losowego

DOI: 10.17512/znpcz.2024.4.09

.

Monika Kozerska

IMPACT OF COVID-19 PANDEMIC ON DAILY ELECTRICITY CONSUMPTION OF CONSUMER HOUSEHOLDS IN A SELECTED CITY IN POLAND

Abstract: The period of mandatory quarantine referred to as lockdown, which was intro-duced in Poland in 2020, contributed to changes in the electricity consumption patterns of residential consumers under the new circumstances. In addition to the direct negative im-pact on people's health, the occurring crisis pointed to serious economic consequences, mainly in terms of ensuring energy security associated with state sovereignty. It clearly highlighted the role of energy system structures as the basis for prosperity and stability in the safe development of societies. The aim of this article is to present and analyse the impact of the COVID-19 pandemic on the structure of household electricity consumption on the basis of experiences during the lockdown as well as in the periods before and after the pandemic. Statistical analysis of the measurement data generated parameters characterising a group of values during the analysed periods. The results of the analyses refer to a specific and numerous group of users, i.e. domestic users, and are based on actual measurements.

Keywords: energy sector, energy demand forecasting, COVID-19 pandemic, restrictions, lockdown

DOI: 10.17512/znpcz.2024.4.10

.

Zuzanna Sara Moczydłowska

DOWODZENIE A ZARZĄDZANIE. ANALIZA PORÓWNAWCZA

Streszczenie: Artykuł ma charakter przeglądowy. Celem artykułu jest identyfikacja podo-bieństwa i różnic między zarządzaniem i dowodzeniem, które są kluczowymi formami od-działywania na funkcjonariuszy służb mundurowych. Sformułowano następujący problem badawczy: Co odróżnia dowodzenie od zarządzania? Jako metodę badań wykorzystano analizę literatury problemu. Ustalono, że dowodzenie od zarządzania odróżnia przede wszystkim dynamika procesu podejmowania decyzji oraz wysoki poziom rozkazodawstwa i odpowiedzialności dowódcy za realizację zadania. Ponadto podstawową różnicą między dowodzeniem a zarządzaniem jest konieczność występowania dowódcy dysponującego od-powiednim zakresem kompetencji, który będzie mógł w pełni uaktywniać się dopiero podczas działań w czasie konfliktu zbrojnego.

Słowa kluczowe: dowodzenie, organizacja, zarządzanie

DOI: 10.17512/znpcz.2024.4.11

.

Julia Morawska

COMMUNICATION AND FEEDBACK CULTURE IN MULTICULTURAL COMPANIES: THE CASE OF DSV IN BELGIUM

Abstract: In the contemporary world, organizations increasingly operate across borders due to globalization, which requires the management of multicultural teams. People man-aging international teams face challenges that require them to deal with cultural differences, language barriers, and various work practices while achieving organizational goals. Inter-cultural team management involves the art of leading diverse teams from varied cultural backgrounds towards common goals. It requires proficiency in understanding, respecting, and leveraging cultural differences to foster collaboration and innovation. Effective inter-cultural team management creates an environment where diverse perspectives harmonize to drive success in a globalized landscape. The primary aim of this article is to explore and analyze selected aspects of cross-cultural management within an international business con-text, using the case of DSV in Belgium as an example, with a special focus on how cultural differences, language barriers, and varying work practices influence the management of multicultural teams. The study found that effective cross-cultural management at DSV in Belgium involves adapting leadership styles and communication strategies to align with the cultural diversity of the workforce, which enhances team collaboration and overall organi-zational performance.

Keywords: communication, cross-cultural management, effective leadership, multicultural team, language barriers

DOI: 10.17512/znpcz.2024.4.12

.

Michał Morski

WYZWANIA ZARZĄDZANIA SZKOŁĄ DOKTORSKĄ W ŚWIETLE SYSTEMOWYCH ROZWIĄZAŃ PRAWNYCH

Streszczenie: Celem artykułu jest analiza oraz zdefiniowanie metod zarządzania mających zastosowanie w szkolnictwie wyższym, ze szczególnym uwzględnieniem szkół doktorskich, ponieważ przedmiotowa tematyka nie została dotąd dokładnie zgłębiona. Zamiarem autora jest wypełnienie niniejszej luki badawczej. Opracowanie zawiera przykłady różnych uczelni, które wdrożyły określone modele strukturalne, oraz prezentuje, w jaki sposób są one zarządzane. Analizie poddana jest również legislacja państwowa i to, jakie stwarza szanse, a także ograniczenia. W tekście zgłębiono strukturalne i wewnętrzne kwestie, z którymi zmagają się instytucje szkolnictwa wyższego. Opisane są wyzwania stojące przed uczelniami i poszukiwane są najlepsze rozwiązania możliwe do zastosowania w świetle przepisów prawa. Zastosowane metody badawcze obejmują przegląd literatury naukowej, analizę tekstu prawnego i badania empiryczne (obserwacja uczestnicząca).

Słowa kluczowe: struktura organizacyjna, szkolnictwo wyższe, szkoła doktorska, zarządzanie

DOI: 10.17512/znpcz.2024.4.13

.

Kinga Olszewska

USE OF KAIZEN COST REDUCTION ACCOUNTING ON EXAMPLE OF COST AND REVENUE BUDGET OF A MANUFACTURING COMPANY

Abstract: Cost control is a key task in all types of businesses. However, it is particularly important in the case of manufacturing enterprises, where there are many significant cost factors. The aim of the paper is to show the possibilities offered by the use of Kaizen cost reduction accounting in the case of budget planning of a manufacturing company. The budget of the revenue and costs of a manufacturing company before and after cost reduction are presented. The research results show that the use of Kaizen cost reduction accounting effectively increases the company's financial parameters, including the sales profitability ratio. This, in turn, translates into greater opportunities for the management staff in terms of planning the development and operations of the unit.

Keywords: budget, cost reduction, Kaizen, Kaizen costing, manufacturing company

DOI: 10.17512/znpcz.2024.4.14

.

Marcelina Otręba

OCENA WYKORZYSTANIA NOWOCZESNYCH TECHNOLOGII W ZARZĄDZANIU W POLSKICH FIRMACH

Streszczenie: W artykule skoncentrowano się na analizie wybranych nowoczesnych tech-nologii zarządzania, takich jak sztuczna inteligencja, Big Data, systemy ERP oraz metodyki zwinne, i ich wpływie na operacyjność przedsiębiorstw. Celem badań było określenie, w jakim stopniu innowacyjne techniki zarządzania, takie jak sztuczna inteligencja, Big Data, planowanie zasobów przedsiębiorstwa (ERP) oraz metodyki zwinne (Agile), przyczyniają się do usprawnienia procesów operacyjnych i poprawy efektywności podmiotów gospodarczych. Badania ankietowe przeprowadzono wśród kadry zarządzającej firmami, skupiając się na analizie wdrożeń nowoczesnych technologii oraz ich znaczenia dla efektywności operacyjnej. Analiza literatury przedmiotu oraz wyniki ankiet wykazały, że nowoczesne technologie oraz metody zarządzania nie są wszędzie stosowane, jednak ich rosnąca popularność sugeruje możliwe szersze zastosowanie w najbliższych latach. Automatyzacja procesów biznesowych, jako kluczowy aspekt innowacyjnego zarządzania, pozwala na ograniczenie błędów ludzkich i wzrost wydajności operacyjnej. Firmy stosujące zaawansowane systemy automatyzacji odnotowały wzrost produktywności i redukcję kosztów. Wyniki badań wskazują na konieczność inwestycji w rozwój kompetencji pracowników poprzez ciągłe szkolenia. Organizacje coraz bardziej kładą nacisk na wdrażanie nowoczesnych technologii zarządzania, aby zwiększyć swoją wartość rynkową i konkurencyjność. Efektywne wdrożenie wymaga inwestycji zarówno w technologie, jak i rozwój kompetencji pracowników, co zapewnia pełne wykorzystanie potencjału tych innowacji.

Słowa kluczowe: automatyzacja procesów, innowacyjne techniki, metodyki zwinne, no-woczesne metody zarządzania, sztuczna inteligencja

DOI: 10.17512/znpcz.2024.4.15

.

Magda Stachowiak-Krzyżan

YOUNG CONSUMERS IN THE FACE OF CHALLENGES OF CIRCULAR ECONOMY IN CLOTHING MARKET – CASE OF POLAND

Abstract: The fashion industry depletes the earth's natural resources. It consumes large amounts of water, oil, and chemicals for production, generates enormous amounts of pol-lutants, and often contributes to the irreversible destruction of nature. Recent developments in the apparel industry, particularly fast fashion strategies, have encouraged the rapid pro-duction of clothing to meet consumer tastes and preferences. These products often quickly end up in landfills. In the European Union, about 2 million tons of clothing end up in land-fills yearly, and less than 1% of clothing is recycled (Ellen MacArthur Foundation, 2017). Growing awareness of the environmental and social issues in the apparel industry has led to the concept of sustainable fashion coming to the fore in recent years. Moving the clothing sector towards a circular economy requires responsible, smart, and creative choices to be made in every aspect of the garment life cycle. Collaboration between consumers, industry and government is necessary to effectively drive the change towards a sustainable fashion industry.. Most importantly, however, consumer behavior must change. The aim of the study is to assess the level of awareness and attitudes of young consumers towards circular fashion. The findings indicate that young consumers approach decisions about unused and new clothing rationally. Nevertheless, their understanding of the industry's environmental impact and the influence of personal purchasing choices remains limited. Increasing this awareness will require targeted educational programs and initiatives that engage young con-sumers in environmentally-friendly practices for managing their wardrobes. Because of the sample size and the selected method of sampling, the results cannot be treated as repre-sentative for the general population of Polish consumers.

Keywords: circular economy, circular fashion, clothing, consumer behavior

DOI: 10.17512/znpcz.2024.4.16

.

Ana Bertha Vidal Fócil, Carlos Mario Flores Lázaro, Armando Mayo Castro, Margarita Rodríguez Falcón

ONLINE CONSUMERISM, E-COMMERCE AND ITS POTENTIAL IN MEXICO

Abstract: E-commerce has grown exponentially in recent years, transforming the way people buy and consume products globally. The ease of internet access and the rise of digital platforms have allowed consumers to make purchases from home at any time, significantly impacting commerce. This study analyzes the evolution of online consumerism in Mexico, highlighting its effect on consumers and the opportunities that companies, large and small, can adopt to improve their competitiveness and growth. The research focuses on entrepreneurs and business owners using online platforms, highlighting the generation of economies of scale and competitive advantages. A descriptive and explanatory qualitative methodology is used, based on secondary sources of information from platforms such as the National Institute of Statistics and Geography (INEGI), Mexican Association of Online Sales (AMVO), Internet Association MX, and Deloitte. It is vital that companies, especially startups, take advantage of digital marketing and remote sales to improve their competi-tiveness.

Keywords: companies, consumers, e-commerce, online consumerism

DOI: 10.17512/znpcz.2024.4.17

.

Janusz Wielki, Magdalena Jurczyk-Bunkowska, Dariusz Madera

IDENTYFIKACJA BARIER PROCESU INFORMATYZACJI SZPITALI W POLSCE

Streszczenie: W artykule podjęto się identyfikacji barier procesu informatyzacji w polskich szpitalach. Informatyzacja w ochronie zdrowia postępuje już od dawna z większą lub mniejszą intensywnością, w zależności od podmiotów. Ze względu na nowe technologie IT oraz wzrastającą lukę pomiędzy podażą a popytem na usługi medyczne warto szukać sprawdzonych w innych sektorach gospodarki rozwiązań prowadzących do lepszej organizacji pro-cesów. Informatyzacja jest postrzegana jako jeden z nich, dlatego za cel artykułu posta-wiono wskazanie trudności, na jakie napotykają zarządzający szpitalami w zakresie wdrożeń rozwiązań IT. Przeprowadzono analizę, która pozwoliła nakreślić obecny stan informatyzacji szpitali w Polsce. Na podstawie systematycznych przeglądów literatury światowej i publikacji naukowych oraz raportów branżowych dotyczących szpitali w Polsce zidentyfikowano bariery informatyzacji. Podzielono je na cztery kategorie: organizacyjne, społeczne, techniczne i ekonomiczne. W każdej z nich wyodrębniono bariery o charakterze wewnętrznym, na które szpital ma bezpośrednio wpływ, i te o charakterze zewnętrznym, na które szpital nie ma bezpośredniego wpływu. W kolejnej części badań ogólne ustalenia zweryfikowano i uszczegółowiono, bazując na ustrukturyzowanym wywiadzie przeprowa-dzonym z osobami zarządzającymi siedmioma dużymi szpitalami w Polsce. Pozwoliło to na szczegółowe rozpoznanie i zrozumienie znaczenia barier informatyzacji z perspektywy menedżerów.

Słowa kluczowe: bariery, informatyzacja, ochrona zdrowia, szpital, technologie IT

DOI: 10.17512/znpcz.2024.4.18

.

Copyright © Politechnika Częstochowska. Wszystkie prawa zastrzeżone.

Logo Politechnika Częstochowska uczelnią dostępnąPolitechnika Częstochowska uczelnią dostępną.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Logo Fundusze EuropejskieFlaga PolskiLogo Narodowego Centrum Badań i RozwojuFlage Unii Europejskiej

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Więcej o plikach cookies i o ochronie Twojej prywatności przeczytasz w Informacje o cookies.

Zapisano