Zeszyt Naukowy Numer 52
.
Marcin Gębarowski
ZARZĄDZANIE PRODUKTEM TARGOWYM W WARUNKACH PRZENIKANIA SIĘ RZECZYWISTOŚCI Z CYBERPRZESTRZENIĄ
Streszczenie: Od kilku lat coraz większą popularnością cieszy się format spotkań targo-wych integrujący rzeczywiście odbywające się wydarzenia wystawiennicze z ich wiernym odwzorowaniem w Internecie. Są to tzw. targi hybrydowe, które do tej pory, jako zagadnienie, były niemal nieobecne w literaturze naukowej. Do częściowego wypełnienia luki w piśmiennictwie ma przyczynić się niniejszy artykuł. Jego celem jest zidentyfikowanie wyzwań, jakie wiążą się z zarządzaniem synkretycznymi produktami targowymi. Aby wskazać te wyzwania, zrealizowano wywiad częściowo ustrukturyzowany z czterema organizatorami imprez wystawienniczych. Okazało się, że – w aspekcie menedżerskim – kluczowe są następujące kwestie: otwartość organizatorów na urządzanie targów hybrydowych; maksymalne odzwierciedlanie rzeczywiście zachodzących zdarzeń targowych w cyberprzestrzeni; dbanie o to, aby komponent cyfrowy nie zdominował interakcji nawiązywanych w prawdziwej przestrzeni wystawienniczej; umożliwienie internautom uczestniczenia we wszystkich wydarzeniach towarzyszących targom; uwzględnienie przy tworzeniu produktu targowego ograniczeń natury technicznej, leżących po stronie użytkowników sieci.
Słowa kluczowe: cyberprzestrzeń, marketing targowy, produkt targowy, targi hybrydowe, zarządzanie
DOI: 0.17512/znpcz.2023.4.01
.
Lukrécia Hunková, Katarína Havierniková
Abstract: Many research studies on personnel management are focused on commercial enterprises. This study seeks to understand the components of personnel management that are applied in social enterprises. The main aim of the study is to identify the components of personnel management used in social enterprises based on the obtained data and to propose possible solutions for the given enterprises in this area. The research used the qualitative method of a structured interview in social enterprises in the Slovak Republic; while evaluating the interview, a phenomenographic approach was employed, hence the answers were analyzed, then interpreted and a specific system was created in the obtained set of opinions and knowledge. A difference was assumed in the components of personnel management in social enterprises compared to ordinary commercial enterprises, especially in the compo-nents such as motivation, education and remuneration. The results of the research will contribute to the knowledge and proper implementation of the personnel components that are needed in social enterprises, which play a large role in their development and success.
Keywords: components, personnel management, social enterprises
DOI: 10.17512/znpcz.2023.4.02
.
Marcin Jaworski
DIGITAL PLATFORMS AND DATA-DRIVEN VALUE CREATION
Abstract: Platforms, driven by digital technologies, enable companies to benefit from net-work effects and powerful ecosystems, providing economies of scale on the demand side in various industries. Platforms adopt different strategies to attract users and establish a sustainable business model, depending on the characteristics of the market in which they operate. They do not create value in themselves, it is the data that are the source of the value created, and the value itself is created at the end of the processing and their analysis. The purpose of the article is to synthesise knowledge about creating value based on data collected and used by digital platforms. To achieve the set goal, a method of analysing publications and source documents as well as sources available on websites was used. These data have value only when they are processed, analysed, and incorporated into the recommendation and prediction strategy. But they can contribute to this indirectly, facilitating access to markets and market spaces, generating revenue for members of the ecosystem, both partners and competitors and creating interconnections without which no transaction can take place. The article provides an academic viewpoint on the notion of digital platforms in the production of value, highlighting their ability to create novel insights and substantial implications for managerial strategies.
Keywords: data management, digital data, digital platform
DOI: 10.17512/znpcz.2023.4.03
.
Kamila Kowalik, Wojciech Marchewka
Streszczenie: Celem artykułu jest zastosowanie metody CSI oraz metody Importance-Per-formance dla wybranego przedsiębiorstwa z branży fitness. Pierwsza część opracowania zawiera charakterystykę wybranych metod badawczych: metody satysfakcji konsumenta CSI oraz macierzy Importance-Performance – założenia, przesłanki zastosowania, zalety i wady. Następnie, po przedstawieniu wybranego przedsiębiorstwa z lokalnej branży fitness, w opracowaniu zawarto wyniki badań, czyli przeprowadzonych analiz z wykorzystaniem wskazanych metod. Artykuł dopełniają wnioski i kierunek dalszych badań.
Słowa kluczowe: jakość, macierz Importance-Performance, metoda CSI
DOI: 10.17512/znpcz.2023.4.04
.
Sławomir Kowalski, Anna Padlowska
ZARZĄDZANIE KOMUNIKACJĄ KRYZYSOWĄ W MARKETINGU SPORTOWYM
Streszczenie: Współczesny świat to świat szybkiej informacji, którą z punktu widzenia organizacji należy odpowiednio zarządzać, szczególnie w sytuacji kryzysu. Na kryzys ten szczególnie narażone są organizacje, w których dużą rolę odgrywają emocje, w tym organizacje sportowe. W artykule przedstawiono zarys problemów zarządzania komunikacją kryzysową w zakresie przestrzennym, a także sposoby wyjścia z nich przez podmioty sportowe. Celem artykułu jest analiza rozwoju sytuacji kryzysowych w podmiotach sportowych, reakcja tych podmiotów i interesariuszy na takie sytuacje (praca działów związanych z public relations i komunikacją) oraz efekty kryzysu. Na tej podstawie przedstawiono wnioski dotyczące zarządzania w sytuacjach kryzysowych oraz zasady postępowania w takich okolicznościach. Na tym tle hipoteza zakłada, że sytuacja kryzysowa wymaga zawsze szybkiej i zdecydowanej reakcji ze strony organizacji. Metodą zastosowaną w badaniach jest obserwacja niekontrolowana występowania sytuacji kryzysowej. Obserwacja ta dotyczyła wybranych aspektów związanych z badanym zjawiskiem. Zakres czasowy obejmuje w tym przypadku okres od 1 lipca do 30 września 2023 roku, a badania oparte są na źródłach internetowych oraz narzędziach Google Trends. W tym okresie zaobserwowano oraz wybrano do analizy szczególne przypadki występowania sytuacji kryzysowych. Przedstawienie przykładów sytuacji kryzysowych w sporcie i w marketingu sportowym, analiza reakcji na kryzys w klubach sportowych oraz określenie roli mediów społecznościowych w zażegnaniu sytuacji kryzysowych w sporcie pozwoliło też na wyodrębnienie etapów zarządzania kryzysem w sporcie oraz zasad komunikacji z interesariuszami.
Słowa kluczowe: Google, marketing sportowy, media społecznościowe, zarządzanie kryzysow
DOI: 10.17512/znpcz.2023.4.05
.
Martha Virginia González Medina, María Isabel Corvera Valenzuela, Giovanna Zerecero Valderrama
Abstract: The impact of human activities on the environment and the resulting climate change is a crucial issue in today's world. Therefore, it is essential to prioritize raising awareness and measuring environmental awareness as a starting point for building resilience in regions and communities. This paper aims to operationalize environmental awareness by surveying students from a university center of the University of Guadalajara. The results of the survey reveal that the level of environmental awareness is moderate. However, they also highlight the impact of environmental activities taught in traditional family settings. This indicates a significant opportunity to address environmental issues today.
Keywords: environment, environmental awareness, higher education
DOI: 10.17512/znpcz.2023.4.06
.
Arkadiusz Niedziółka
Streszczenie: Subsieci, nazywane podgrupami, stanowią w strukturze sieciowej jeden z trzech podstawowych poziomów metody badawczej, jaką jest analiza sieci społecznych. Ten poziom analizy określany jest mianem „mezo” i dotyczy oceny stopnia spójności sieci opartej na wyodrębnieniu podgrup aktorów (węzłów). Wydzielenie subsieci odbywa się na podstawie różnorakich kryteriów. Podejście sieciowe stosuje się w różnych sektorach usług, w tym w turystyce wiejskiej. Celem pracy jest przedstawienie kryteriów delimitacji podgrup w strukturach sieciowych turystyki wiejskiej i sposobów zarządzania w ich obszarze. Ukazano dwa rodzaje struktur: stowarzyszenia agroturystyczne i terytorialne sieci turystyki wiejskiej wraz z tworzącymi je przykładowymi aktorami i formami relacji pomiędzy nimi. Scharakteryzowano ponadto turystykę wiejską i agroturystykę, podejście sieciowe w naukach o zarządzaniu i ogólne założenia analizy sieci społecznych na poziomie mezo.
Słowa kluczowe: podgrupa, relacje, sieć, subsieć, turystyka wiejska
DOI: 10.17512/znpcz.2023.4.07
.
Pablo Payró-Campos
KNOWLEDGE MANAGEMENT MODEL FOR PROCESS IMPROVEMENT IN SMALL AND MEDIUM-SIZED MEXICAN COMPANIES
Abstract: Organizations face irreversible and reflective change derived from the growing trend of using business models based on information technology. Strategies for the digital transformation of business involve human creativity, knowledge, and the technology necessary to generate innovations that provide organizations competitive advantages. Consequently, knowledge management can boost the processes of organizations to adapt to the current socioeconomic environment. This work proposes a knowledge management model for small and medium-sized companies to promote improvements to their processes by collecting available intellectual capital in a highly changing environment. The proposed model includes the stages of diagnosis and planning of knowledge management, acquisition, stor-age, distribution, use, and transformation.
Keywords: knowledge management, model, small and medium business
DOI: 10.17512/znpcz.2023.4.08
.
Anna Tomaszuk, Przemysław Olszewski
POSTRZEGANIE WORK-LIFE BALANCE W PERCEPCJI POKOLEŃ DOMINUJĄCYCH NA RYNKU PRACY
Streszczenie: Różnorodność pokoleniowa na rynku pracy wymusza zindywidualizowane podejście do każdej z grup. Co więcej, upowszechnienie pracy zdalnej w związku z pandemią COVID-19 oraz postpandemiczna sytuacja, w której się znaleźliśmy, pokazują, że normy i zasady pracy mogą być bardziej elastyczne, niż jeszcze do niedawna mogło się wydawać. Intensyfikacja elastycznych form pracy zmieniła sposób jej wykonywania (Buengeler & Dan Hertog, 2015; Vuori et al., 2019). Nie bez znaczenia jest też specyfika rynku pracownika, na którym obecnie funkcjonujemy. Przesłanki te sprowokowały autorów do przeanalizowania, jak obecnie postrzegana jest równowaga praca–życie (Work-Life Balance – WLB). Za cel główny przyjęto zbadanie różnic w postrzeganiu WLB w percepcji różnych pokoleń. Postawiono dwie hipotezy badawcze: H1 – Przynależność pokoleniowa warunkuje rozumienie pojęcia WLB; H2 – Znaczenie czynników umożliwiających oddzielenie życia zawodowego od prywatnego jest ważniejsze dla pokoleń krócej funkcjonujących na rynku pracy. H1 została zweryfikowana pozytywnie, H2 natomiast sfalsyfikowana – nie znaleziono czynników różnicujących postrzeganie WLB w percepcji różnych pokoleń.
Słowa kluczowe: przynależność pokoleniowa, rynek pracy, Work-Life Balance
DOI: 10.17512/znpcz.2023.4.09
.
Piotr Walentynowicz
SYSTEM I PROCES CONTINUOUS IMPROVEMENT W PRZEDSIĘBIORSTWIE
Streszczenie: Przesłanką do napisania niniejszego tekstu była wciąż niewystarczająca liczba publikacji naukowych na temat systemowego podejścia do ciągłego doskonalenia przedsiębiorstw w Polsce oraz zbyt małe zainteresowanie tą koncepcją w praktyce. Można spotkać różnego rodzaju postulaty lub wymagania odnośnie do tego procesu w modelach EFQM lub PNJ (Wiśniewska & Grudowski, 2014, s. 88-94), w normie ISO 9001 lub normach branżowych, np. IATF 16949, natomiast nie rozwiązują one do końca tego problemu – nie jest w nich opisane dokładnie, jak organizować i eksploatować tego typu systemy. Autor nieraz spotkał się w praktyce z przykładami firm, które posiadały certyfikat jakości ISO 9001:2015, natomiast nie wykorzystywały w pełni możliwości, jakie daje prawidłowe podejście do Continuous Improvement. Dlatego głównym celem niniejszego opracowania jest przybliżenie Czytelnikowi tego zagadnienia. Podstawowymi metodami badawczymi wykorzystanymi w ramach artykułu są: analiza i synteza źródeł literaturowych oraz wnioskowanie logiczne o charakterze indukcyjnym. Nie bez znaczenia okazały się także wieloletnie doświadczenia autora jako konsultanta oraz wnioski wynikające z różnego rodzaju badań empirycznych, które autor prowadził, począwszy od 2016 roku. W niniejszym opracowaniu skupiono się na prezentacji, w jaki sposób budować tego typu systemy oraz eksploatować je w sposób procesowy, po krótkim wyjaśnieniu istoty tego podejścia do zarządzania przedsiębiorstwem, oraz odpowiedzi na pytanie: czy po kilkudziesięciu latach stosowania tego typu praktyk na świecie koncepcja ta w aktualnych warunkach rynkowych jest nadal użyteczna?
Słowa kluczowe: ciągłe doskonalenie, Continuous Improvement, Kaizen, proces, przedsiębiorstwo
DOI: 10.17512/znpcz.2023.4.10
.
Anna Wasiluk, Barbara Kojta
ATRAKCYJNOŚĆ PRACODAWCÓW – PERSPEKTYWA POKOLENIA Z
Streszczenie: Wzrastająca liczba i znaczenie przedstawicieli generacji Z na rynku pracy spowoduje, że organizacje, które nie zdołają dostosować swoich strategii zarządzania personelem do jej preferencji, mogą zmierzyć się z poważnymi wyzwaniami, w tym problemami z rekrutacją i zatrzymaniem dopływu pracowników. Dlatego też, z perspektywy zarówno naukowej, jak i praktycznej, istnieje silna potrzeba przeprowadzania badań wśród pokolenia Z. Za cel tekstu przyjęto określenie, w jakim stopniu określone czynniki związane z wizerunkiem pracodawcy, a także te pojawiające się podczas procesu rekrutacji, wpływają na decyzje przedstawicieli pokolenia Z dotyczące wyboru pracodawcy. Do przeprowadzenia badań wykorzystano narzędzie w postaci kwestionariusza ankiety. Badanie realizowano metodą CAWI. Kwestionariusz został skonstruowany i udostępniony za pośrednictwem platformy Google Forms. W przeprowadzonym sondażu uczestniczyło 118 osób, jednak do dalszej analizy przyjęto 105 poprawnie uzupełnionych kwestionariuszy. Dane zostały zakodowane i poddane analizie przy użyciu oprogramowania Statistica 14.0. Do weryfikacji hipotezy H1 i H2 wykorzystano podstawowe miary statystyczne. Do weryfikacji hipotezy H3 wykorzystano test U Manna–Whitneya. Przeprowadzone analizy pozwoliły na pozytywne zweryfikowanie hipotezy H1 – Zdaniem respondentów największy wpływ na wybór pracodawcy z grupy czynników związanych z wizerunkiem pracodawcy ma informacja o atmosferze pracy w przedsiębiorstwie oraz H2 – W opinii ankietowanych największy wpływ na wybór pracodawcy z grupy czynników związanych z etapami rekrutacji ma precyzyjnie określone wynagrodzenie. Hipoteza H3 – Płeć respondentów ma wpływ na ich ocenę czynników decydujących o atrakcyjności pracodawców została częściowo potwierdzona. Płeć respondentów miała istotny wpływ na ocenę większości czynników związanych z wizerunkiem pracodawcy oraz niektórych czynników występujących na etapie rekrutacji. Natomiast doświadczenie zawodowe respondentów nie miało istotnego wpływu na oceny w żadnej z analizowanych kategorii.
Słowa kluczowe: pokolenie Z, pracodawcy, pracownicy, proces rekrutacji, wizerunek pracodawcy
DOI: 10.17512/znpcz.2023.4.11
.
Justyna Wójcik
IDENTYFIKACJA KONSUMENCKICH CZYNNIKÓW RYZYKA NA RYNKU E-GROCERY
Streszczenie: Popyt na internetowe zakupy spożywcze i usługi dostawy żywności gwał-townie wzrósł podczas pandemii. Poza sytuacją pandemii konsumenci mają tendencję do robienia zakupów spożywczych w tradycyjnych sklepach, ze względu na możliwość wyboru świeższych produktów wysokiej jakości oraz stosunkowo przystępne ceny. Niniejszy artykuł ma na celu zidentyfikowanie czynników ryzyka towarzyszących dokonywaniu zakupów spożywczych online. Metodą badawczą zastosowaną w badaniu jest sondaż diagnostyczny. Badanie zostało zrealizowane na przełomie II i III kwartału 2023 roku z użyciem kwestionariusza ankiety. Podczas realizacji badania wykorzystano technikę badawczą CAWI polegającą na przeprowadzeniu ankiety za pośrednictwem Internetu. Podmiotami badania byli konsumenci prezentujący dwie generacje nabywców zakupów online. Pierwszą grupę respondentów stanowiły osoby urodzone po 1995 roku (pokolenie Z), a drugą osoby urodzone w latach 1981-1995 (pokolenie Y). Przeprowadzone badanie ujawniło podobieństwa i różnice między pokoleniami w zakresie postrzegania zagrożeń związanych z zakupami spożywczymi online.
Słowa kluczowe: e-commerce, e-grocery, e-konsument, ryzyko, zakupy online
DOI: 10.17512/znpcz.2023.4.12
.
Aneta Ziobrowska
HOW TO TAKE CARE OF THE EFFECTIVENESS OF RECRUITMENT PROCESSES IN THE ERA OF A PANDEMIC?
Abstract: This article examines the profound impact of the COVID-19 pandemic on the labor market, elucidating its transformative effects on the employer-employee dynamics. Through a comprehensive exploration of recruitment processes, employer branding, and the broader employer-employee relationship, the study addresses the challenges organizations encounter in maintaining their coveted status as an “employer of choice” during these unprecedented times. Using survey research and literature review methodologies, the investigation, centered on 36 HR representatives from medium and large companies in Poland, reveals the substantial influence of the pandemic on employer branding activities, mainly through a pronounced shift toward social media campaigns. The research also identifies heightened difficulties in maintaining the employer's image during the pandemic, significantly impacting direct communication with employees. Strategies adopted by companies, such as changes in benefits, support for remote work, and prioritizing employee wellbeing, are scrutinized. The article introduces the HCDS model – Honesty, Care, Development, and Stabilization – as a framework for managing employer-employee relationships during crises. In conclusion, the study underscores the centrality of employees in organizational success, advocating for a strategic alignment of compensation with employee expectations, integrating internal branding activities with external efforts.
Keywords: COVID-19, employer branding, EVP, human resources, labor market
DOI: 10.17512/znpcz.2023.4.13
.
Joana Žukauskienė, Vytautas Snieška, Valentinas Navickas
PANEL DATA ANALYSIS OF THE CREATION OF GREEN ECONOMY IN THE BALTIC STATES
Abstract: Greenhouse gases are gases that increase in concentration because of human activity. Carbon dioxide accounts for the largest share of greenhouse gas emissions. The ecological environment can be improved and global warming can be mitigated by reducing carbon dioxide levels. Today, the focus around the world is on CO2 emissions into the environment. The Baltic countries that produce more electricity, such as Estonia, emit more carbon dioxide into the environment, while countries that produce less electricity, such as Lithuania and Latvia, emit less. Application of the panel data analysis of GDP per capita and CO2 emissions in millions of tonnes for the years 2000-2021 for the selected countries revealed that the calculated regression constant and coefficient for the independent variable GDP per capita are rather unreliable, which means that there is no common regression function for all these countries, but the differences in the residuals give valuable insight in the specifics of each country.
Keywords: carbon dioxide, fossil fuels, green economy, panel data analysis
DOI: 10.17512/znpcz.2023.4.14
.