Zeszyt Naukowy Numer 42
1. Borys Bezzubko
The Necessity for Crisis Management for Cities of Donetsk Region
Abstract: The cities of the Donetsk region are in the center of an armed conflict in Eastern Ukraine. The aim of this paper is to determining the need to implement crisis management in the cities of the Donetsk region. The method of economic and statistical analysis was used to examine the problems of urban development in the Donetsk region. Using the methods of statistical and economic analysis, the author analyzes the consequences of military operations in Eastern Ukraine on the socio-economic development of the cities, and the state of the infrastructure. The results of the study indicate the need for crisis management to reconstruct of the cities in Eastern Ukraine. The necessity for crisis management in the current economic conditions for the cities of the Donetsk region is examined. Anti-crisis management of the development of cities in the Donetsk region should be aimed at optimizing the mechanisms for regulating urban systems in an armed conflict. The author proposes to develop a strategy for the reconstruction of cities in the Donetsk region, taking into consideration their classification. To renew the cities, it is essential to implement a neo-industrialization policy based on a program-oriented approach.
Keywords: consequences of armed conflicts, old industrial development of cities, reconstruction of cities, socio-economic problems, crisis situation, crisis management
DOI: 10.17512/znpcz.2021.2.01
2. Zhanna Maksymenko, Veronika Komandrovska
CREATING A STRATEGY FOR INTELLECTUAL-INNOVATIVE DEVELOPMENT OF THE NATIONAL ECONOMY
Abstract: Achieving high competitiveness of Ukraine and ensuring a decent living standard is only possible if a flexible intellectual-innovation strategy development and effective mechanism for its implementation are developed. Today, the definition of strategic goals and objectives of innovative development of Ukraine becomes especially relevant. The innovation model of development should focus on instrumental support for the implementation of the intellectual potential of innovative resident enterprises. The purpose of the article is to define priority directions and improve the strategy of intellectual-innovative development of the national economy, and build an innovative development model for achieving high scientific and technical competitiveness of Ukraine. The structural and logical scheme of the research is determined, the methods of economic research used allowed to sufficiently characterize the strategy of intellectual-innovative development of the national economy on the basis of economic analysis, data comparison, and modeling. The article describes the directions, tasks, and goals of intellectual-innovative development. The dynamics of 2015-2019 scientific-technological and innovative development indicators of the national economy is analyzed. Peculiarities of innovative development and the main restraining factors of regional development are singled out. The analysis of normative-legal acts of scientific-technological and innovative development allowed the authors to single out intellectu-ally innovative vectors of the national economy development. A long-term strategy of intellectual-innovative development of Ukraine is proposed. The innovative model of development of national economy, methods, means, direct and indirect organizational-administrative and financial-credit levers of influence on innovative development of Ukraine are schematically described.
Keywords: capital, human potential, innovative development, intellectual, organizational and economic mechanism, transformation
DOI: 10.17512/znpcz.2021.2.02
3. Weronika Muszyńska
STOSUNEK PRZEDSTAWICIELI POKOLENIA Y DO KULTUR ORGANIZACYJNYCH Z MODELU K.S. CAMERONA I R.E. QUINNA
Streszczenie: Na współczesnym rynku pracy zaczynają dominować przedstawiciele pokolenia Y. Chociaż są oni postrzegani jako osoby silnie zdeterminowane w zdobywaniu nowych doświadczeń zawodowych, to wśród wyznawanych wartości na pierwszym miejscu stawiają rodzinę. Istotną lukę badawczą stanowi to, jak przedstawiciele pokolenia Y odnoszą się do poszczególnych kultur organizacyjnych diagnozowanych w modelu K.S. Camerona i R.E. Quinna. Celem podjętego badania było określenie, czy między wartościami, którymi kierują się w życiu codziennym przedstawiciele pokolenia Y, a wartościami, które uznają za najważniejsze w życiu zawodowym, oraz kulturą organi-zacyjną, w której chcieliby pracować, zachodzą związki. Artykuł został opracowany na bazie dostępnej literatury przedmiotu oraz badania ilościowego. W wyniku prze-prowadzonego badania stwierdzono, że przedstawiciele pokolenia Y wyrażają tym większą chęć pracy w organizacjach, im bardziej mają one wspólne wartości i cele z tymi przyjmowanymi przez nich w życiu codziennym. Ponadto członkowie pokolenia Y są zainteresowani przede wszystkim pracą w organizacji o kulturze klanu, w której ludzie chętnie ze sobą współpracują, panuje przyjazna atmosfera, a pracowników ce-chuje lojalność i przywiązanie do organizacji.
Słowa kluczowe: kultura organizacyjna, model Camerona i Quinna, pokolenie Y, rynek pracy
DOI: 10.17512/znpcz.2021.2.03
4. Maryna Pichugina, Lina Artemenko
SUSTAINABLE DEVELOPMENT FOR UKRAINE: EU BENCHMARK AND FORESIGHT METHODOLOGY
Abstract: The importance of mobbing as a pathological phenomenon that occurs in the workplace is discussed. Attention was also paid to the issues of human resource management that can be a source of mobbing behavior in organizations. Various approaches to defining mobbing and its characteristics are briefly described. Then the focus was on the types of mobbing pathologies occurring in the organization. Based on empirical research, it indicates human resource management and its relationship with the most common manifestations of pathological behaviors in the workplace of people included in the survey.
Keywords: human resource management, manifestations of mobbing, mobbing, pathology
DOI: 10.17512/znpcz.2021.2.04
5. Jakhongir Shaturaev
FINANCING AND MANAGEMENT OF ISLAMIC (MADRASAH) EDUCATION IN INDONESIA
Abstract: The education system in Indonesia has two main sub-systems, one under the management of the Ministry of Education and Culture (MoEC), and madrasah education and religious education under the management of the Ministry of Religious Affairs (Mo-RA). Out of approximately 233,517 state schools and madrasah, about 82% are state schools and the remaining 18% are madrasah; and out of 49,402,000 students from these institutions, 87% are registered instate schools and other 13% are registered in madrasah. Indonesian laws and regulations require state schools and madrasah to be treated equally. Moreover, madrasah teaches the same national curriculum in addition to Islamic religious subjects regulated by MoRA. The author tried to define the current circumstance of Islamic education in Indonesia, the academic issues that the government faces and sought possible solutions for them through field surveys and data analysis methods used throughout the investigation. The found data show that improper infrastructure of government contribution towards public education including religious education, and limited quota in pedagogical universities lead to a shortage of teachers in rural areas. The government of Indonesia needs further educational reforms in the area of public education, teacher training, and re-training programs, and increasing teachers’ salaries. School dropouts, shortage of well-qualified teachers, and school fees challenge the national education system in the country.
Keywords: hfinancing, Indonesia, Islamic education, madrasah, management of education teaching-learning process
DOI: 10.17512/znpcz.2021.2.05
6. Krzysztof Surma, Piotr Lipiński
KONCEPCJA QUICK RESPONSE W BRANŻY LOGISTYCZNEJ
Streszczenie: Artykuł przedstawia tematykę związaną z zarządzaniem łańcuchem dostaw przy pomocy strategii Quick Response. Analizie poddano tematykę wyzwań stojących przed logistyką w branży odzieżowej przy ciągłych zmianach zachodzących na rynku oraz reorientacji potrzeb konsumentów. Poruszono również kwestię etapów wdrażania systemu w przedsiębiorstwie, jak i związane z tym szanse i zagrożenia. W artykule przedstawiono również przedsiębiorstwo będące jednym z ważniejszych przedstawicieli wdrożonej koncepcji Quick Response – firmę Zara. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie możliwości systemu Quick Response oraz wskazanie szans, jakie stoją przed branżą, która korzysta z rozwiązań strategii Quick Response.
Słowa kluczowe: branża odzieżowa, przepływ informacji, Quick Response, relacje partnerskie, strategia szybkiego reagowania
DOI:10.17512/znpcz.2021.2.06