Zeszyt Naukowy Numer 47

29.09.2022 Zeszyty naukowe
Wpis może zawierać nieaktualne dane.

OD REDAKCJI/FROM EDITORS

Sławomir Rogowski

WYBRANE REGULACJE USTAWOWE A DOSKONALENIE ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ W MEDIACH PUBLICZNYCH

Streszczenie: Celem artykułu jest prześledzenie i ocena wpływu na jakość zarządzania najważniejszych regulacji ustawowych w obrębie mediów publicznych, jakie dokonały się po wyborach parlamentarnych w 2015 roku. Badane nowelizacje dotyczą wyboru kadry kierowniczej i trybu przyznawania dotacji. Autor dostrzega mieszanie rozwiązań politycznych z zarządzaniem przedsiębiorstwem medialnym, stanowiące zagrożenie dla pluralizmu i bezstronności mających istotny wpływ na zarządzanie przez jakość. Można jednak przyjąć, że realizacja zadań misji publicznej w mediach publicznych, według zapisów ustawy medialnej, posiada odniesienia do procesów doskonalenia zarządzaniem jakością, chociaż istnieje konieczność poszukiwań np. właściwego wariantu ustawowego praktykowanych rozwiązań.

Słowa kluczowe: karty powinności, media publiczne (MP), misja publiczna, kapitał ludzki, zarządzanie jakością

DOI:  10.17512/znpcz.2022.3.01

Magdalena Roman

ZARZĄDZANIE BUDŻETEM JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO I STRATEGIĄ ROZWOJU 2030+

Streszczenie: W artykule przedstawiono koncepcje zarządzania jednostkami samorządu terytorialnego i strategię wraz ze specyfiką zarządzania tymi jednostkami. Celem artykułu jest prezentacja realizacji budżetu miasta Częstochowy. Scharakteryzowano budżet oraz jego składowe, dochody i wydatki jednostki samorządu terytorialnego. Przedstawiono strategię rozwoju 2030+ i budżet miasta Częstochowy w latach 2016-2020. Strategia miasta Częstochowy ulega ciągłym modyfikacjom i zmianom, które są powiązane z raportem „Polska 2030”. Zawarto w nim dziesięć kluczowych wyzwań, które stoją przed Polską i samorządem. Artykuł opracowano na podstawie analizy przeglądu literatury i przeanalizowano przykładowe budżety miasta Częstochowy z lat 2016-2020. Porównano planowane oraz wykonane wydatki i dochody w latach 2016-2020. Budżet jednostki samorządu terytorialnego ulega także ciągłym modyfikacjom związanym z bieżącą sytuacją, jak np. pandemia. W wybranych pięciu działach budżetu planowane dochody/wydatki przekraczały ich wykonanie. Wpływ na taki stan rzeczy mogą mieć różne przyczyny, np. planowanie na wyrost bez realnego pokrycia w rzeczywistości, zmieniające się otoczenie czy też planowanie życzeniowe decydentów jednostek samorządu terytorialnego.

Słowa kluczowe: budżet, jednostka samorządu terytorialnego, strategia rozwoju

DOI:  10.17512/znpcz.2022.3.02

Joanna Rudawska

THE ONE STOP SHOP MODEL – A CASE STUDY OF A DIGITAL INNOVATION HUB

Abstract: The model of ensuring the availability of multiple services in one place with One Stop Shops (OSS) is a nod to customers and meeting their needs. OSS, whether implemented in a fixed or virtual formula, are designed to provide value to the customer by integrating fragmented services, saving time and thereby reducing costs associated with searching for a service provider, among other things. OSS customers include both individuals and businesses. The latter, striving to gain and maintain a competitive advantage, seek support from various organizations looking for information, consulting, and training services, as well as, for example, advanced services in the area of business digitization. The purpose of the article is to review the literature on the typology and functions of service providers in the One Stop Shop model and to answer the question of whether the proposed package of services and support instruments by Digital Innovation Hubs (DIH) meets the conditions of the OSS model. The method of literature review and case analysis was applied, relating the elements of OSS to the specifics of the operation of one of the first digital innovation hubs in Poland. The portfolio of services provided by DIH4Industry was related to typical OSS models, confirming the comprehensiveness of the services provided and defining the type of OSS.

Keywords: digital innovation hub, DIH, One Stop Shop, OSS

DOI:  10.17512/znpcz.2022.3.03

Anna Elżbieta Sawicka

CYBERBEZPIECZEŃSTWO JAKO WSPÓŁCZESNE WYZWANIE W ZARZĄDZANIU MAŁYM I ŚREDNIM PRZEDSIĘBIORSTWEM

Streszczenie: Wraz z rozwojem technologii i narzędzi komunikacyjnych istotne z perspektywy zarządzania organizacją stało się zagadnienie bezpieczeństwa cybernetycznego. Celem artykułu jest analiza funkcjonowania przedsiębiorstw MŚP w celu identyfikacji najczęściej występujących ataków cybernetycznych oraz sposobów przygotowania przedsiębiorstwa MŚP do funkcjonowania w związku z ryzykiem wystąpienia zagrożenia cybernetycznego. Analizę przeprowadzono w oparciu o artykuły naukowe z lat 2017-2022 dostępne online, najnowsze raporty publikowane przez korporacje technologiczne oraz audytowe, a także pozostałe źródła internetowe. Informacje pozyskane zostały również z krajowych aktów prawnych oraz dokumentów publikowanych przez organy Unii Europejskiej. Ograniczeniem badawczym jest brak uwzględnienia branż MŚP i traktowanie tej grupy jako całości. W związku z tym, że zarządzanie MŚP w coraz większym stopniu opiera się na wykorzystaniu systemów informatycznych i przetwarzaniu różnego rodzaju danych, w ramach badania zwrócono uwagę na problematykę związaną z cyberzagrożeniami i wyzwaniami stojącymi przed zarządzającymi przedsiębiorstwami MŚP. Jednym z nich jest konieczność wdrożenia stałego monitorowania bezpieczeństwa cybernetycznego w firmie, niezależnie od wielkości i etapu rozwoju, a także uwzględnianie czynnika ludzkiego na każdym etapie obsługi systemów informatycznych.

Słowa kluczowe: cyberbezpieczeństwo, cyfryzacja procesów biznesowych, ochrona danych, zarządzanie bezpieczeństwem

DOI:  10.17512/znpcz.2022.3.04

Piotr Szamrowski

FACEBOOK JAKO NARZĘDZIE KREOWANIA RELACJI W ORGANIZACJACH POŻYTKU PUBLICZNEGO W DOBIE PANDEMII COVID-19

Streszczenie: Głównym celem badań było określenie zakresu, w jakim organizacje pożytku publicznego wykorzystują serwis społecznościowy Facebook w zarządzaniu relacjami z interesariuszami w dobie pandemii COVID-19. Brak konieczności fizycznej interakcji z odbiorcą organizacyjnych komunikatów oznacza, że rola mediów społecznościowych w sytuacjach kryzysowych wydaje się szczególnie ważna. Podmiotem badań była specyficzna grupa organizacji non profit, tj. tylko takie, które posiadały status organizacji pożytku publicznego. Badania przeprowadzono dla dwóch okresów, tj. lutego 2020 roku, czyli stanu sprzed pandemii COVID-19, i w szczytowym okresie jej trwania, tj. w lutym 2021 roku. Uzyskane rezultaty wskazują, że potencjał Facebooka w kryzysowym momencie funkcjonowania badanych organizacji został wykorzystany tylko w niewielkim stopniu. 

Słowa kluczowe: COVID-19, Facebook, media społecznościowe, organizacje pożytku
publicznego, zarządzanie relacjami

DOI:  10.17512/znpcz.2022.3.05

Rafał Szrajnert

HEURYSTYKI I BŁĘDY POZNAWCZE W CODZIENNEJ PRACY Z PERSPEKTYWY ZARZĄDZANIA MARKETINGIEM W PRZEDSIĘBIORSTWIE

Streszczenie: Podczas podejmowania decyzji ludzie kierują się uproszczonymi zasadami rozumowania. Nadmiar informacji starają się przetwarzać jak najefektywniej, ale generuje to wysiłek poznawczy. Szybkie tempo życia przyczynia się do korzystania z nawyków i uproszczonych metod podejmowania decyzji. Niestety myślenie automatyczne często prowadzi do powstawania licznych błędów poznawczych. Celem artykułu jest omówienie tematyki, która dotyczy pracy osób zajmujących się zarządzaniem marketingiem w przedsiębiorstwie. W obecnych czasach, na skutek zmian prawnych dotyczących prywatności w Internecie i nowych trendów w marketingu cyfrowym wywołanych pandemią COVID-19, tematyka ta ma kluczowe znaczenie w organizacji. Metody badawcze zastosowane w celu opracowania wniosków to analiza literatury, a także przegląd portali internetowych, ze zwróceniem uwagi na wdrożone przykłady, omówione w pracy. Jak dało się zauważyć, w marketingu oraz zarządzaniu pozwalają one w jasny sposób wpływać na decyzje. Odnosi się to zarówno do form tradycyjnych, jak i online.

Słowa kluczowe: błędy poznawcze, heurystyki, marketing, zarządzanie 

DOI:  10.17512/znpcz.2022.3.06

Agnieszka Tylec, Patrycja Kokot-Stępień

ZMIANY W ZAKRESIE ZASAD DOKONYWANIA POTRĄCEŃ Z WYNAGRODZEŃ ZA PRACĘ W KONTEKŚCIE REGULACJI POLSKIEGO ŁADU

Streszczenie: W artykule – na bazie rozważań teoretycznych dotyczących istoty wynagrodzeń, ich ewidencji oraz prawnych i metodologicznych uwarunkowań obliczania płacy netto, w tym obciążeń fiskalnych i pozafiskalnych – przedstawiono przykłady obliczania wynagrodzenia netto w trzech przypadkach, wynikających z różnych uwarunkowań prawnych. Zaprezentowane przykłady – wybór kwoty wynagrodzenia brutto (podlegającego uldze dla klasy średniej) i przedziałów czasowych – są konsekwencją reform podatkowych wprowadzanych w ramach tzw. Polskiego Ładu. Celem artykułu jest przybliżenie kwestii obliczania wynagrodzeń netto, w szczególności w kontekście wprowadzanych w Polsce zmian podatkowych. Dla jego osiągnięcia wykorzystano metodę analizy literatury przedmiotu, aktów prawnych, materiałów publikowanych w Internecie, studium przypadku oraz metodę opisowej i graficznej prezentacji danych.

Słowa kluczowe: kalkulacja wynagrodzeń, Polski Ład, wynagrodzenia

DOI:  10.17512/znpcz.2022.3.07

Kamil Wójcik

LOGISTYCZNA OBSŁUGA KLIENTA NA PRZYKŁADZIE PRZEDSIĘBIORSTWA Z BRANŻY USŁUG KURIERSKICH, EKSPRESOWYCH I PACZKOWYCH

Streszczenie: Główną determinantą rozwoju rynku usług kurierskich jest popularyzacja zakupów online. W czasie pandemii odnotowano duży popyt na usługi kurierskie. Celem artykułu naukowego jest zbadanie opinii konsumentów w obszarze obsługi klienta oraz jakości świadczenia usług kurierskich przez przedsiębiorstwo InPost. Metodą badawczą wykorzystaną w badaniu jest sondaż diagnostyczny. Wyniki badań empirycznych mają odpowiedzieć na pytania badawcze dotyczące: dominującej grupy wiekowej korzystającej z usług przedsiębiorstwa InPost, poziomu obsługi klienta świadczonej za pomocą paczkomatu InPost, poziomu obsługi klienta świadczonej za pomocą dostawy pod wskazany adres. Z przeprowadzonych badań wynika, iż obsługa paczkomatu w opinii większości klientów logistycznych (76%) nie jest problematyczna, jednakże klienci wskazywali na występujące techniczne problemy obsługi urządzenia InPost.

Słowa kluczowe: branża KEP, klient, logistyczna obsługa klienta, logistyka

DOI:  10.17512/znpcz.2022.3.08

Copyright © Politechnika Częstochowska. Wszystkie prawa zastrzeżone.

Logo Politechnika Częstochowska uczelnią dostępnąPolitechnika Częstochowska uczelnią dostępną.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Logo Fundusze EuropejskieFlaga PolskiLogo Narodowego Centrum Badań i RozwojuFlage Unii Europejskiej

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Więcej o plikach cookies i o ochronie Twojej prywatności przeczytasz w Informacje o cookies.

Zapisano