Zeszyt Naukowy Numer 41
1. Katarína Havierniková
Wybrane metody wykorzystywane przy tworzeniu dokumentów planowania – perspektywa mezoekonomiczna
na kanwie doświadczeń Słowacji
Streszczenie: Dokumenty tworzone na potrzeby przygotowania projektów, programów czy strategii regionalnych powinny zostać opracowane przy użyciu właściwych metod i narzędzi analizy mezoekonomicznej. Profesjonalne zaplanowanie i przygotowanie projektów regionalnych jest warunkiem koniecznym dla sukcesu danego przedsięwzięcia i stanowi istotne wyzwanie zarządcze. Celem artykułu jest charakterystyka wybranych metod i technik stosowanych przy tworzeniu trzech rodzajów dokumentów planistycznych: strategii, programów i projektów. Publikacja ma charakter przeglądowy, systematyzujący wiedzę w wybranym obszarze i opiera się na praktyce gospodarczej stosowanej na Słowacji.
Słowa kluczowe: metody analityczne, mezoekonomia, projekty regionalne, Słowacja, zarządzanie stra-tegiczne
DOI: 10.17512/znpcz.2021.1.01
2. Agnieszka Ociepa-Kubicka, Katarzyna Rozpondek, Montalee Sasananan, Naritsak Tuntitipawan, Nicolae Ionescu
DESIGN THINKING IN INNOVATIVE TEACHING IN INDUSTRY 4.0
Abstract: The aim of the article is to present and analyze the design thinking method as an innovative way of teaching on an academic level in the era of the fourth industrial revolution. This method is becoming increasingly more popular. It can be used in both small and large enterprises, for example in the management of innovative projects. A report prepared by the World Economic Forum indicates that the most important skills required of the current and future workforce are analytical thinking and innovativeness. Therefore, higher education institutions should take the responsibility for preparing graduates to design and implement innovations, for example by using the Design Thinking method. The article presents the original assumptions of the Innovative Product Design and Development course prepared as part of the MSIE4.0 project., which is funded within CBHE ERASMUS+ actions. The main objective of the course is to develop the conceptual design of a product with the support of creative thinking techniques and entrepreneurial problem-solving approaches. During the course, the focus is on identifying customers’ needs, generating innovative concepts and creating product prototypes.
Keywords: design thinking, higher education, Industry 4.0, innovative product design
DOI: 10.17512/znpcz.2021.1.02
3. Artur Kisiołek
WYBRANE DZIAŁANIA MARKETINGOWE W INTERNECIE NA PRZYKŁADZIE SZKÓŁ WYŻSZYCH W POLSCE I NA UKRAINIE
Streszczenie: Do działań marketingowych uczelni aktywnie włącza się wykorzystanie technologii internetowych w procesie komunikacji. Te nowoczesne zmiany w działalności marketingowej wymagają refleksji naukowej. W związku z tym w artykule podjęto rozważania i badania w zakresie wybranych elementów działań marketingowych w Internecie realizowanych przez szkoły wyższe w Polsce oraz na Ukrainie. Celem podjętych badań było zidentyfikowanie poszczególnych narzędzi internetowych oraz ich znaczenia dla działań marketingowych uczelni wyższych. Artykuł został opracowany na bazie dostępnej literatury przedmiotu oraz badań ilościowych. W wyniku przeprowadzonych badań udowodniono, że pierwsza hipoteza dotycząca podobieństwa oceny znaczenia celów kampanii reklamowych szkół wyższych w Internecie w obu państwach jest prawdziwa. Dwie kolejne hipotezy okazały się fałszywe. Pracownicy działów marketingu/promocji uczelni nie wykazali się dobrą znajomością wykorzystania narzędzi/metod działań public relations (PR) w Internecie, a promocja wizerunku nie została zidentyfikowana jako najważniejszy cel funkcjonowania uczelnianego serwisu WWW.
Słowa kluczowe: komunikacja marketingowa on-line, marketing internetowy, marketing szkół wyższych, szkolnictwo wyższe
DOI: 10.17512/znpcz.2021.1.03
4. Jolanta Kloc
PROBLEMS OF HUMAN RESOURCE MANAGEMENT IN THE CONTEXT OF MOBBING IN ORGANIZATIONS
Abstract: The importance of mobbing as a pathological phenomenon that occurs in the workplace is discussed. Attention was also paid to the issues of human resource management that can be a source of mobbing behavior in organizations. Various approaches to defining mobbing and its characteristics are briefly described. Then the focus was on the types of mobbing pathologies occurring in the organization. Based on empirical research, it indicates human resource management and its relationship with the most common manifestations of pathological behaviors in the workplace of people included in the survey.
Keywords: human resource management, manifestations of mobbing, mobbing, pathology
DOI: 10.17512/znpcz.2021.1.04
5. Michał Konopka
PROBLEMATYKA WYPADKÓW PRZY PRACY W ASPEKCIE ZARZĄDZANIA PRZEDSIĘBIORSTWAMI W POLSCE
Streszczenie: Celem badawczym pracy jest prawna analiza wypadków przy pracy w Polsce. Uwagę skoncentrowano na regulacjach dotyczących występowania i procedur związanych z wypadkami przy pracy w Polsce. Określono w nim ustawową definicję wypadku przy pracy w oparciu o ustawodawstwo krajowe. Wykorzystano także orzecznictwo sądowe będące podstawą i kierunkiem interpretacji analizowanych przepisów i procedur prawnych. Rozpatrywana materia ma istotne znaczenie z punktu widzenia zarządzania przedsiębiorstwem. Wypadek przy pracy powoduje bowiem nie tylko odpowiedzialność pracodawcy, ale także negatywnie wpływa na wizerunek przedsiębiorstwa na rynku.
Słowa kluczowe: bezpieczeństwo i higiena pracy, prawo pracy, wypadek przy pracy
DOI:10.17512/znpcz.2021.1.05
6. Daria Rogowska
ZASADY SKUTECZNEGO MOTYWOWANIA PRACOWNIKA W ORGANIZACJI. SZKIC PROBLEMATYKI
Streszczenie: Celem artykułu jest przedstawienie zasad skutecznego motywowania pracownika w organizacji. Publikacja stanowi szkic problematyki. Zwrócono uwagę na pojęcie „motywowanie pracownika” z perspektywy wybranych definicji, przedstawiono zagadnienie motywowania jako jedną z podstawowych funkcji zarządzania, a także zaprezentowano fundamentalne zasady motywowania pracownika w świetle literatury przedmiotu. Niniejszy tekst ma charakter teoretyczny oraz przeglądowy, gdyż jako metodę badawczą użyto studiów literaturowych. Na potrzeby publikacji zastosowano także metodę studium przypadku, w ramach której przedstawiono motywowanie pracownicze na podstawie artykułów pochodzących z branżowego czasopisma „Business Insider”.
Słowa kluczowe: motywowanie, organizacja, pracownik
DOI: 10.17512/znpcz.2021.1.06