Zeszyt Naukowy Numer 11

01.06.2012 Zeszyty naukowe
Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Od Redakcji / From the Editor

Katarzyna Terlicka
Wpływ technologii internetowej na funkcjonowanie instytucji publicznych na przykładzie Urzędu Miasta w Częstochowie
Streszczenie: W artykule podjęto próbę oceny wpływu technologii internetowych oraz poziomu informatyzacji świadczonych usług na rzecz petenta w Urzędzie Miasta Częstochowy. Artykuł zawiera opis e-administracji w ujęciu wymogów Unii Europejskiej, ewolucję e-administracji w Polsce oraz znaczenie baz danych w ePUAP. Ankieta przeprowadzona wśród pracowników urzędu wykazała, że liczba działań wykonywanych za pomocą technologii internetowej wzrasta. Wyniki wskazują na duże zaangażowanie instytucji publicznej i jej pracowników w działaniach mających na celu efektywne świadczenie usług dla wnioskodawców. Pracownicy zauważają wiele zalet związanych z informatyzacją Urzędu Miasta.
Słowa kluczowe: technologia, technologia internetowa, instytucja publiczna, ePUAP,
hurtownie danych

Ismena Furman
Złoto – miernik wartości czy lokata kapitału
Streszczenie: Artykuł dotyczy tematyki związanej z wartością pieniadza, która kształtowała się na przestrzeni wieków pod wpływem czynników ekonomicznych, politycznych czy też społecznych. Wychodząc od definicji pieniadza przez charakterystyke jego funkcji
tekst porusza ponadczasowe kwestie zwiazane z lokowaniem oszczędności w złoty kruszec. Formą dyskusji z literaturą jest pogłębiona analiza cen złota w miedzynarodowych walutach na przestrzeni minionego dziesieciolecia. Wyniki przeprowadzonych badań potwierdzają
pewną cykliczność oraz zasadność złotych inwestycji w długim okresie czasu. Należy jednak pamietać o ryzyku jakie wynika z małej stabilności gospodarczej w dzisiejszych czasach. Artykuł ukazuje pewną korelację między wahaniami cen złota, a pewnymi bodźcami ekonomicznymi jednak zawsze jest to proces, który w pełni nie może być zaplanowany, ani kontrolowany.
Słowa kluczowe: standard złota, wartość pieniądza, analiza cen złota

Łukasz Nęcki
Budowa nowoczesnego przedsiębiorstwa z wykorzystaniem modelu biznesowego canvas
Streszczenie: Modele biznesowe, jako sposób opisu działalności przedsiębiorstwa, na trwałe wpisały się w krajobraz biznesowy. Jedną z bardziej atrakcyjnych koncepcjiw określaniu modeli biznesowych jest Business Model Canvas autorstwa Alexandra Osterwaldera. Model ten precyzyjnie opisuje, w jaki sposób organizacje tworzą i dostarczają wartość swoim klientom. Współczesne przedsiębiorstwa muszą adaptować swoje struktury i reorganizować procesy w sposób zapewniający im sukces na rynku.
Celem artykułu jest pokazanie, jak ważny dla przedsiębiorstwa jest dobór odpowiedniego modelu biznesowego, który pozwoli na zbudowanie niezbędnej w dzisiejszych realiach rynkowych przewagi konkurencyjnej oraz pomoże w skutecznym zarządzaniu firmą.
Przedstawiony w artykule Model Canvas jest narzędziem, przy wykorzystaniu którego możemy zbudować nowoczesne przedsiębiorstwo.
Słowa kluczowe: modele biznesowe, Model Business Canvas, przedsiębiorstwo

Marcin Jakubiec
Instrumenty promocji przedsiębiorstwa w procesie komunikacji z klientami
Streszczenie: Opracowanie jest studium teoretyczno-poznawczym dotyczącym instrumentów promocji przedsiębiorstwa w procesie oddziaływania na otoczenie wewnętrzne i zewnętrzne, w tym na komunikację z klientami. W części teoretycznej dokonano syntetycznej
charakterystyki promocji, procesu komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem oraz instrumentów promocji. Część praktyczna opracowania zawiera wyniki badania przeprowadzonego w drugim kwartale 2013 roku na próbie badawczej pochodzącej z powiatu bielskiego. Przed badaniem postawiono następujące cele: identyfikację poszczególnych instrumentów promocji przez klientów, ocenę instrumentów promocji oraz analizę wpływu instrumentów promocji na komunikację przedsiębiorstwa z rynkiem i zachowania klientów. Opracowanie kończy się podsumowaniem, w którym zawarto najważniejsze wnioski ze zrealizowanego badania oraz propozycje usprawnień w obszarze promocji w procesie zarządzania przedsiębiorstwem.
Słowa kluczowe: komunikacja, promocja, instrumenty promocji

Monika Złoto-Małolepszy
Business Valuation in Strategic Management
Abstract: The paper deals with the main problems of business value management and strategic management. A number of reasons for conducting business valuation are specified and the functions thereof are discussed. Then, valuation methods are presented and
analysed, such as asset-based methods, including book value method, replacement value method, and liquidation method and income-based methods, among which the cash flow method is focused on.
Keywords: Business value, management, valuation methods

Renata Biadacz, Agnieszka Kozak
Rola kalkulacji kosztu jednostkowego w podejmowaniu decyzji cenowych w przedsiębiorstwie – analiza przypadku
Streszczenie: Poniższy artykuł ma na celu przedstawienie istoty kosztu oraz istotności prawidłowej kalkulacji kosztów przy podejmowaniu decyzji cenowych oferowanych wyrobów. Dodatkowo praca ma na celu pokazanie, iż nie zawsze tradycyjne metody kalkulacji
kosztów są prawidłowe i często warto rozważyć wprowadzenie zmian w tym zakresie, w celu uzyskania lepszego wyniku finansowego, oraz poprawić efektywność prowadzonej działalności gospodarczej.
Słowa kluczowe: kalkulacja, TDABC, decyzje cenowe


Marta Paciepnik
Zapotrzebowanie polskiej gospodarki na absolwentów w kontekście realizacji strategii EUROPA 2020
Streszczenie: Celem artykułu jest wskazanie, jakich specjalistów potrzebuje polska gospodarka w perspektywie realizacji strategii Europa 2020, oraz wskazanie wymagań dotyczących kształcenia absolwentów, jakie stawia przed polskimi uczelniami gospodarka oparta na wiedzy. W artykule został przedstawiony problem niewystarczająco przygotowanych do pracy absolwentów polskich uczelni wynikający m.in. z niedostosowanej do potrzeb gospodarki oferty studiów. Potrzeba dostosowania szkolnictwa wyższego do stale zmieniających się warunków europejskiej gospodarki, nie tylko w Polsce, ale i całej Europie, została wskazana przez Komisję Europejską w komunikacie Komisji Europejskiej Europa 2020 – Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Unii Europejskiej, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zleciło analizę i badanie zapotrzebowania polskiej gospodarki na absolwentów w kontekście realizacji strategii Europa 2020, której efektem był raport końcowy: Analiza zapotrzebowania gospodarki na absolwentów kierunków kluczowych w kontekście realizacji strategii Europa 2020. Celem tych badań było m.in. określenie najważniejszych branż w kontekście realizacji strategii Europa 2020, wskazanie kluczowych obszarów kształcenia i kierunków studiów oraz zbadanie oczekiwań pracodawców, które ma przyczynić się do zwiększenia zatrudnienia absolwentów w okresie
objętym strategią.
Słowa kluczowe: strategia Europa 2020, absolwenci, szkolnictwo wyższe, Unia Europejska, raport końcowy, zapotrzebowanie polskiej gospodarki, kluczowe obszary kształcenia

Denisa Ďuričeková, Zuzana Hajduová, Marek Andrejkovič
Analysis of Present Value of Pension Account
Abstract: The paper was to analyze the present value of pension account at two different ratios of contributions. From the results it can be deduced that the current status of contributions in the ratio 14%: 4% is preferable to the 12%: 6%, which means that the present
value is lower pension account in combination 1 and 2 pillar than the very first Pillar, which does not mean that the second pillar is preferred. This means that it is advantageous for people who currently went into retirement.
In the analysis we have taken into account the performance of funds in 2013, but current results indicate an increase in performance. This is especially the unguaranteed index fund whose performance since inception has a high tempo.
Keywords: retirement account, present value, pension funds

Maria Stemplewska
Znaczenie zaufania i jego wykorzystanie w rozwoju kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa
Streszczenie: Artykuł prezentuje koncepcje zaufania oraz zarządzanie i wykorzystanie zaufania w przedsiębiorstwie. Zaufanie odgrywa kluczową rolę w kontaktach interpersonalnych, wspomagając i usprawniając wszelkie decyzje, działania oraz przedsięwzięcia.
Artykuł ukazuje również, iż zaufanie odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu – poprawia wizerunek firmy, prowadzi do wzrostu innowacyjności, kreatywności, poprawy relacji z klientami, pozyskania nowych klientów, pozwala zaoszczędzić czas, koszty, formalności.
Zaufanie przyczynia się do rozwoju kapitału intelektualnego, co w rezultacie prowadzi do wzrostu efektywności i rozwoju organizacji.
Słowa kluczowe: zaufanie, kapitał intelektualny, wykorzystanie zaufania w przedsiębiorstwie

Copyright © Politechnika Częstochowska. Wszystkie prawa zastrzeżone.

Logo Politechnika Częstochowska uczelnią dostępnąPolitechnika Częstochowska uczelnią dostępną.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Logo Fundusze EuropejskieFlaga PolskiLogo Narodowego Centrum Badań i RozwojuFlage Unii Europejskiej

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Więcej o plikach cookies i o ochronie Twojej prywatności przeczytasz w Informacje o cookies.

Zapisano